Hapag-Lloyd kalder højere hastighed syd om Afrika for uholdbart

Skibene sejler hurtigere på turen syd om Afrika for at klare efterspørgslen. Det koster mere brændstof og og CO2-udledning, siger topchef.
"I al fairness kender jeg ikke det nøjagtige tal udenad, men jeg tror, at vi bestemt taler om en tocifret andel i procent, som disse omkostninger vokser med,” siger Rolf Habben Jansen, Hapag-Lloyds CEO, om rederiernes ekstraudgifter til EU's ETS-system, fordi skibene har sat farten op på turen syd om Afrika. | Foto: Ulrich Perrey/AP/Ritzau Scanpix
"I al fairness kender jeg ikke det nøjagtige tal udenad, men jeg tror, at vi bestemt taler om en tocifret andel i procent, som disse omkostninger vokser med,” siger Rolf Habben Jansen, Hapag-Lloyds CEO, om rederiernes ekstraudgifter til EU's ETS-system, fordi skibene har sat farten op på turen syd om Afrika. | Foto: Ulrich Perrey/AP/Ritzau Scanpix

Krisen i Det Røde Hav er med til at udskyde den truende overkapacitet i containershipping, men prisen, rederierne må betale, er højere omkostninger til brændsel og til EU’s kvotesystem ETS, og det er uholdbart i længden.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også