Vincent Clerc slår fast: Det Røde Hav er en langt mindre fragtkrise end corona

Selv om krisen har fået Mærsk og andre rederier til at sejle syd om Afrika, står markedet med et kæmpe overskud af skibe, som kan vare ind i 2025.
Den lange vej rundt om Afrika, som rederierne er tvunget ud på efter Houthi-bevægelsens angreb på skibe i Det Røde Hav, er på ingen måde en gentagelse af pandemien, hvor flaskehalse i forsyningskæden fik fragtpriserne til at eksplodere, mener Mærsks topchef. | Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Den lange vej rundt om Afrika, som rederierne er tvunget ud på efter Houthi-bevægelsens angreb på skibe i Det Røde Hav, er på ingen måde en gentagelse af pandemien, hvor flaskehalse i forsyningskæden fik fragtpriserne til at eksplodere, mener Mærsks topchef. | Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Af Dag Holmstad, Niklas Krigslund

De stigende fragtpriser på grund af krisen ved Det Røde Hav kan slet ikke sammenlignes med de to vilde år under pandemien, da rederierne leverede historiske overskud på grund af flaskehalse i forsyningskæden.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også