MSC lægger afstand til Mærsk som verdens største containerrederi

Det italiensk-scweiziske rederi har oplevet en vækst på 22 pct. det seneste år. 
Afstanden mellem de to rederier er øget markant i årets løb. | Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
Afstanden mellem de to rederier er øget markant i årets løb. | Foto: Tycho Gregers/Ritzau Scanpix
Af Marketwire

A.P. Møller-Mærsk måtte for to år siden se sig overgået af MSC som verdens største containerrederi og det danske selskab er ikke i nærheden af at generobre tronen - nærmere tværtimod.

Det står klart efter en ny opgørelse fra analysehuset Alphaliner, der viser solid vækst hos MSC over det seneste år.

MSC, der både er konkurrent og alliancepartner for Mærsk, har over det seneste år tilføjet lige over 1 mio. teu, der er enheden for en tyvefodscontainer, til kapaciteten. Dermed står MSC også for knap halvdelen af den globale flådevækst, der samlet var på 2,1 mio. teu fordelt på 271 skibe.

Italiensk-schweiziske MSC har dermed aktuelt en kapacitet på 5,6 mio. teu, som svarer til en vækst på 22 pct. for rederiet det seneste år. Til sammenligning er Mærsks kapacitet på 4,1 mio. teu efter en tilbagegang på 2,7 pct. det seneste år.

Dermed er afstanden mellem de to rederier også øget markant i årets løb.

På tredjepladsen over verdens største containerrederier finder man franske CMA CGM, der råder over en kapacitet på 3,6 mio. teu efter en vækst på 5,4 pct. det seneste år.

Det betyder også, at det franske rederi haler ind på Mærsk, og det gælder særligt, hvis man også inddrager mængden af kapacitet, rederierne står til at få tilført, skriver Alphaliner.

- Da Mærsk har en ret beskeden ordrebog på 37 skibe og 458.000 teu, kan selskabet endda miste sin andenplads til CMA CGM om et par år, lyder det i opgørelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også