Besætning på Mærsk-skib kan måske rive kontrakt over efter angreb

Mærsk har indstillet sejladsen i Det Røde Hav efter angreb. En genoptagelse kan betyde farvel til besætning.
Besætning på Mærsk-skib i Det Røde Hav har måske muligheden for at forlade skibet inden sejlads, vurderer fagforeninger efter flere angreb i området. (Arkivfoto) | Foto: Sergei Gapon
Besætning på Mærsk-skib i Det Røde Hav har måske muligheden for at forlade skibet inden sejlads, vurderer fagforeninger efter flere angreb i området. (Arkivfoto) | Foto: Sergei Gapon
AF RITZAU

Hvis Mærsk genoptager sejladsen i Det Røde Hav efter nytår trods flere angreb, er besætningen berettiget til at forlade skibet inden sejlads.

Det vurderer fagforeningerne Metal Maritime, Maskinmestrenes Forening og Dansk El-forbund i en fælles udtalelse. De organiserer danske søfolk på skibe.

”Vi vurderer, at forholdene i farvandet ved Bab al-Mandeb og op langs Yemens kyst er af en sådan karakter, at de søfarende ifølge loven har ret til at afmønstre inden sejlads, hvis de ønsker det,” lyder det.

”De søfarendes sikkerhed og tryghed kommer før alt andet. Det har vi en klar forventning om, at der er enighed om.”

Reaktionen kommer, efter at et Mærsk-skib blev ramt af et missil lørdag aften og blev forsøgt bordet af fire små både kontrolleret af houthi-bevægelsen søndag morgen.

For at vurdere sikkerhedssituationen i området og undersøge hændelserne nærmere, har Mærsk imidlertid valgt at udsætte alle rederiets sejladser gennem Det Røde Hav de næste 48 timer.

Det oplyste selskabet til Ritzau tidligere søndag.

I udtalelsen oplyste rederiet desuden, at ingen af besætningsmedlemmerne på Mærsk-skibet kom til skade ved angrebene.

Det er uvist, om de tre fagforeninger har medlemmer, som er en del af den besætning, der har været udsat for angrebene.

Lars Have Hansen, der er formand for Maskinmestrenes Forening, bakker op om Mærsks beslutning om at indstille sejladsen.

”Helt grundlæggende er der den rigtige beslutning, og så må vi se, hvor lang tid det er nødvendigt. Det er svært at vide, hvad der er tilstrækkeligt,” siger han.

Tidligere på måneden blev et andet Mærsk-skib, ”Maersk Gibraltar”, også angrebet med et missil. Ligeledes da det var på vej igennem Bab al-Mandeb-strædet ved Det Røde Hav.

Mærsk valgte efter angrebet og andre angreb på handelsskibe i farvandet at sende alle skibe rundt om Afrikas sydspids i stedet for at benytte genvejen via Suez-kanalen.

Selskabet ændrede dog beslutning, efter at USA tog initiativ til Operation Prosperity Guardian (OPG.). Operationen skal sikre retten til fri sejlads i området.

Set i det lys mener formand Lars Have Hansen, at Mærsk i disse dage handler på bagkant.

”Jeg kunne godt ønske mig, at man var lidt mere på forkant med situationen. Og at man er sikker på, at hele det sikkerhedssetup, der skulle være der, er på plads,” lyder det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også