Containerrederierne står over for driftstab på over 100 mia. kr. næste år

”Tabene er helt sikkert værre, end de kunne have været,” siger analysechef i Drewry til medie om store resultatfald på containermarkedet.
En af årsagerne til, at fragtraterne er rekordlave er, at der er kommet mange nye containerskibe på havet. | Foto: Yasushi Kanno/AP/Ritzau Scanpix
En af årsagerne til, at fragtraterne er rekordlave er, at der er kommet mange nye containerskibe på havet. | Foto: Yasushi Kanno/AP/Ritzau Scanpix

De høje priser på containerfragt under coronapandemien har været skarpt nedadgående det seneste år, og til næste år ventes nye ratefald på 33 pct. efter ca. 60 pct. nedgang i år.

Det spår analysehuset Drewry i en analyse ifølge mediet E24.

Drewry forventer, at verdens containerrederier næste år vil stå med tab på 15 mia. dollar (106 mia. danske kroner) på driften. Det kommer efter et driftsoverskud på 200 mia. dollar i 2022 og ca. 20 mia. dollar i år ifølge Drewrys beregninger.

Analysechef i Drewry, Simon Heaney, forklarer, at man faktisk havde forventet, at rederierne havde været mere fremadsynede i forhold til at justere kapaciteten:

”Tabene er helt sikkert værre, end de kunne have været,” siger han til E24.

Fragtraten for fyrrefodscontainerskibe ramte i 2021 over 10.000 dollar. I den seneste måling fra august ligger raten på 1.700 dollar.

Styrtdykket i raterne kan blandt andet forklares med, at de store flaskehalse, som under pandemien opstod i havnene, er blevet mindre. Derudover er der blevet leveret rekordmange nye skibe, som tvinger raterne ned.

Drewry peger også på inflationen som forklaring på, hvorfor forbrugernes købekraft er formindsket markant, og efterspørgslen på fragt er faldet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også