Analysehus: Rederier betaler nærmest kunderne for at fragte containere

Virksomheder skal forvente at betale mere for fragt til næste år, efter at markedet har nået et uholdbart lavpunkt, skriver Xeneta.
Ifølge Xeneta er fragtpriserne globalt faldet med næsten 60 pct. i 2023. | Foto: Casper Dalhoff
Ifølge Xeneta er fragtpriserne globalt faldet med næsten 60 pct. i 2023. | Foto: Casper Dalhoff

Det nuværende containermarked er uholdbart.

Så klar er meldingen fra den Oslo-baserede containerplatform Xeneta, som har analyseret udsigterne for fragtraterne hos containerrederierne.

Konklusionen kommer efter et år, hvor priserne på at få fragtet en container stort set har været konstant faldende efter at have været rekordhøje under pandemien.

Men nu har rederierne altså ifølge analysehus fået nok.

”Faktisk er fragtraterne så lave, at rederierne i realiteten subsidierer virksomhederne for at transportere deres varer rundt i verden,” siger Xenetas topchef Patrik Berglund og fortsætter:

”De store linjerederier vil ikke tillade, at det fortsætter, og de vil hæve priserne – det kan være i 2024 eller senere – men det er uundgåeligt, og rederierne vil hellere have det før end senere.”

Ifølge Xeneta er omkostningerne ved at transportere gods via søvejene i løbet af 2023 globalt faldet med næsten 60 pct. for langtidskontrakter.

Derudover er ruten over Atlanterhavet til USA’s østkyst og Fjernøsten til Europa faldet med omkring 80 pct. for både de lange og de kortere rater.

Xeneta advarer desuden virksomheder, der har indgået langtidskontrakter med rederier til den lavere prisrate, om, at de kan blive de første til at lide, hvis markedet vender.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også