Investorer høvler milliarder af container-rederiernes børsværdi
Nedturen på fragtmarkedet har kostet de store, børsnoterede containerrederier milliarder af dollar i tabt markedsværdi, fordi investorerne vender containershipping ryggen.
Ifølge en opgørelse fra analysehuset Alphaliner har nedturen kostet de 11 største børsnoterede containerrederier 135 mia. dollar i mistet markedsværdi over de seneste 18 måneder, og der er nu kun tre rederier tilbage med en markedsværdi på mere end 10 mia. dollar:
Hapag-Lloyd, Mærsk og Cosco med en markedsværdi på henholdsvis 30,1 mia. dollar, 28,6 mia. dollar og 20,2 mia. dollar.
Det er et markant fald i forhold til maj 2022, da syv af de 11 største børsnoterede containerrederier havde en markedsværdi på over 10 mia. dollar:
Hapag-Lloyd, Mærsk, Cosco, Evergreen, HMM, Yang Ming og Wan Hai.
Forklaringen på, at Hapag-Lloyd, der er verdens femte største containerrederi, har så stor en markedsværdi, er, at kun 3,6 pct. af rederiets aktier er i fri handel, og aktiehandler påvirker derfor markedsværdien disproportionalt ifølge Alphaliner.
Samlet repræsenterer de 11 største børsnoterede containerrederier en markedsværdi på knap 110 mia. dollar mod 243 mia. dollar i maj 2022.
Under coronapandemien i 2021 og 2022, da fragtraterne nåede historiske højder som følge af flaskehalse i forsyningskæderne, voksede containerrederiernes indtjening og markedsværdi voldsomt, men begge er styrtdykket sammen med fragtraterne i det svage marked, som er fulgt efter pandemien.