Analysehus: Mærsk vil bestille 15 nye grønne containerskibe

Det danske rederi har bedt om tilbud på bygning af yderligere 15 skibe, der vil kunne sejle på grøn metanol, skriver Alphaliner.
Laura Mærsk er verdens første metanoldrevne containerskib med en størrelse på 2.100 teu og derfor mindre end de op til 15 nye skibe, der kan være på vej i ordrebogen. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix
Laura Mærsk er verdens første metanoldrevne containerskib med en størrelse på 2.100 teu og derfor mindre end de op til 15 nye skibe, der kan være på vej i ordrebogen. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

Mærsk er på vej til at bestille endnu flere containerskibe, der vil kunne sejle på det klimavenlige, grønne brændstof metanol.

Det skriver analysehuset Alphaliner.

I forvejen er den store, danske shippingkoncern, som i sidste måned navngav verdens første metanoldrevne containerskib, Laura Mærsk, ved at få bygget 25 containerskibe. 

Disse skibe bliver leveret fra værfterne fra 2024 til og med 2027. De vil alle være udstyret med dual fuel-teknologi og vil kunne sejle på grøn metanol som et alternativ til den traditionelle, forurenende bunkerolie.

Men ifølge Alphaliner har Mærsk anmodet en række kinesiske værfter om et tilbud på at bygge yderligere op til 15 mindre containerskibe med en størrelse på 3.500 teu, og som også vil kunne sejle på grøn metanol.

”Det danske rederi (menes) at have sendt en anmodning om tilbud på at bygge op til 15 containerskibe på 3.500 teu,” skriver Alphaliner.

Mærsk siger til ShippingWatch, at shippingkoncernen ikke kommenterer rygter.

Alphaliner skriver dog, at Mærsk har henvendt sig til fire kinesiske værfter for at få et tilbud og en pris på bygning af de nye metanoldrevne skibe.

Udover etablerede værfter som Yangzijiang Shipbuilding (YZJ), Guangzhou Wenchong Shipyard (GWS) og Zhoushan Changhong International Shipyard (ZCIS), skulle Mærsk angiveligt også have bedt Taizhou Sanfu om at komme med et tilbud.

Ikke kun metanol

På et pressemøde i sidste måned, da Mærsks topchef, Vincent Clerc, præsenterede Laura Mærsk, verdens første metanoldrevne containerskib, som blev navngivet af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, lagde han ikke skjul på, at rederiet ville bestille flere metanol-drevne skibe.

Han nævnte ikke potentielt hvor mange skibe, men understregede dog også, at Mærsk vil overveje andre, alternative brændstofteknologier de kommende år. Det kunne være skibe, der skal kunne sejle på grøn ammoniak.

”Vi går helhjertet ind for metanol til de første 25 eller 26 skibe i energitransitionen. Der kommer måske et par stykker mere med metanol. Derefter bliver vi nødt til at revurdere, om der er en anden teknologi, der kan drive resten af omstillingen,” sagde Vincent Clerc.

”Vi har 750 skibe, men har bestemt ikke truffet en beslutning om, at alle 750 skibe skal sejle på metanol.”

Vincent Clerc udelukker f.eks. ikke ammoniak som et fremtidigt brændstof for Mærsk-flåden. 

”Det kan være, at vi om nogle få år vil bestille ammoniakdrevne skibe, når teknologien er blevet mere moden, og så vil vi have en del af flåden, som sejler på metanol og resten på andre teknologier.” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også