Mærsks første grønne skib sætter snart kursen mod Danmark

Skibet er det første, som kan sejle på det grønne brændstof metanol. Det ankommer til september og spiller en nøglerolle i Mærsks klimastrategi.
Skibet er blevet bygget på det sydkoreanske værft Hyundai Mipo Dockyard, som er en del af Hyundai Heavy Industries. | Foto: Mærsk
Skibet er blevet bygget på det sydkoreanske værft Hyundai Mipo Dockyard, som er en del af Hyundai Heavy Industries. | Foto: Mærsk

Den danske shippingkoncern Mærsk har fået leveret sit første skib, som kan sejle på det grønne brændstof metanol.

Containerskibet blev overdraget fra værftet i Sydkorea mandag og skal nu gøres klar til sin jomfrurejse til Danmark.

Når det er ankommet til september, skal det navngives af EU-Kommissionens præsident, Ursula von der Leyen.

Skibet er det første af en stribe containerskibe, som Mærsk vil bygge for at nå sit mål om en nettoudledning på nul i 2040.

Koncernen har bestilt 25 containerskibe med mulighed for både at sejle på grøn metanol og almindelig bunkerolie.

Men det er planen at udskifte hele den ejede flåde med skibe, der kan sejle på miljøvenlige brændstoffer frem mod 2040.

En mindre antal af eksisterende skibe vil desuden blive bygget om.

Når det nye containerskib er blevet døbt ved en ceremoni i København, skal det sættes ind i Østersøen, hvor det skal sejle mellem mindre havne.

Der er tale om et såkaldt feederskib på 2.100 teu. Det vil sige omkring 10 gange mindre end de største oceangående skibe.

Det kommer til at sejle på biometanol på sin første rejse.

FN’s søfartsorganisation, IMO, har netop vedtaget en ny klimaplan for den globale shippingindustri, som betyder, at udledningen fra skal skibe skal gå i nettonul i 2050 eller deromkring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også