Maersk fjerner flest skibe efter fald i fragtbehov fra Asien til Europa

A.P. Møller-Mærsk er det rederi, der har hevet flest skibe ud af sejlplanerne som reaktion på faldende marked.
Foto: Katinka Hustad/Ritzau Scanpix
Foto: Katinka Hustad/Ritzau Scanpix
Af MarketWire

Forbrugernes behov for at få flyttet varer er faldet, og det har fået store containerrederier til at aflyse sejladser og fjerne skibe fra den globale flåde.

Her har A.P. Møller-Mærsk reageret kraftigst ved at fjerne langt flere skibe end konkurrenterne, skriver Alphaliner i sit seneste nyhedsbrev.

”Mærsks føring i forhold til at lægge kapacitet op hænger tydeligt sammen med det lave fragtbehov på ruter fra Asien til Nordeuropa, skriver Alphaliner.

I alt 35 større kommercielle skibe er fjernet fra den globale flåde og kan betegnes som ledige, hvoraf 17 er enten ejet eller lejet af A.P. Møller-Mærsk. Her er tale om skibe med en kapacitet på over 7500 tyvefodscontainere (teu).

Ser man på alle kommercielle skibe uanset størrelse er samlet 122 af dem ledige, når man fraregner dem, der er taget ud af drift til eksempelvis vedligeholdelse. De rummer en samlet kapacitet på 721.300 teu.

Heraf har Mærsk fjernet 29 skibe svarende til en kapacitet på 281.400 teu, mens alliancepartneren MSC kommer tættest på ved at have fjernet 13 skibe med en kapacitet på 119.000 teu.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også