Lidls rederi går efter kunder i tøjbranchen

Tailwind Shipping Lines åbner en rute med tre mindre containerskibe, som kommer til at sejle mellem Bangladesh og Europa.
Foto: Russell Cheyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Russell Cheyne/Reuters/Ritzau Scanpix

Den tyske discountkæde Lidl skruer nu op for forretningen i sit eget rederi Tailwind Shipping Lines.

Rederiet har netop søsat en ny rute mellem Bangladesh og Europa, som sigter mod at kapre kunder i tekstil- og tøjbranchen.

Satsningen kommer på et tidspunkt, hvor mange af de nystartede rederier, der kom ind på markedet under pandemien, ellers bliver presset ud igen af kollapset i fragtraterne. 

Men det er ikke altså ikke tilfældet for Lidls shippingselskab.

Rederiet forventer at kunne tjene gode penge på at tilbyde en direkte rute mellem produktionslandet Bangladesh og de europæiske forbrugere. Det skriver det tyske transportmedie DVZ.

Servicen har fået navnet Tiger Express og stopper i Chittagong i Bangladesh, Limassol i Cypern, Barcelona i Spanien og Moerdijk i Holland. Ruten bliver betjent af tre små skibe, som afgår fra Bangladesh hver 18. dag.

Tailwind Shipping Lines blev lanceret under coronakrisens logistiske kaos, hvor den tyske discountkæde kæmpede med at få varer hjem til tiden ligesom mange andre virksomheder.

Rederiet sejler dog også med varer fra andre virksomheder.

Det har to services: Panda Express, som sejler mellem Kina og Europa, og den nye Tiger Express.

Lidl er ikke den eneste detailkæde, som kastede sig ud i rederidrift, da flaskehalsene i forsyningskæden var allerværst. I en periode chartrede Ikea også skibe for at få varerne hjem til tiden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu