Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.
Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, men har sit eget hovedkvarter, | Foto: Dan-bunkering
Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, men har sit eget hovedkvarter, | Foto: Dan-bunkering

Det danske selskab Dan-Bunkering er en de største kreditorer til et kollapset containerrederi i Storbritannien og var med til at skubbe briterne udover kanten, da man krævede betaling for skibsbrændstof.

Allseas Global Project Logistics (AGPL) blev søsat i 2021 for at udnytte det historisk gode fragtmarked under coronakrisen, hvor priserne blev båret frem af en forbrugsfest og flaskehalse i havnene.

Selskabets forretning faldt dog hurtigt fra hinanden, da raterne på containerfragt begyndte at falde som en sten sidste sommer.

Nu viser en ny kreditorrapport, at Dan-Bunkering, som handler med brændstof til skibe, har millioner klemme hos rederiet.

Ifølge en opgørelse mangler det danske bunkerselskab at få betaling for brændstof for lidt over 4 mio. pund. Det svarer til ca. 33,5 mio. kr. ved dagens kurs.

”Dan-Bunkering kan bekræfte, at vi er kreditor i boet, og at vi på nuværende tidspunkt har taget de nødvendige foranstaltninger, der gør, at vi forventer at få vores fulde udestående betalt,” oplyser driftsdirektør Morten Eggert i et svar til ShippingWatch.

Af rapporten fremgår det også, at det var konkrete trusler om en konkursbegæring fra et bunkerselskab, som fik rederiets ledelse til selv at søge om at blive sat under administration i oktober 2022.

ShippingWatch erfarer, at der formentligt er tale om Dan-Bunkering, men det har ikke været muligt at få endeligt bekræftet.

Lykkeriddere tog chancen

Det britiske rederi AGPL er en af de mange lykkeriddere, som strømmede ind på markedet, da priserne på containerfragt ud af Asien til USA og Europa pludselig eksploderede.

Fra begyndelsen af pandemien i marts 2020 til højdepunktet i januar 2022 steg spotprisen på at få sejlet en såkaldt 40-fodscontainer fra Fjernøsten til Nordeuropa med ca. 860 pct.

De nye rederier tjente derfor gode penge til at starte med og lejede mange skibe ind for at udvide forretningen. 

Mange af dem kom i alvorlige problemer, da fragtraterne pludselig begyndte at falde fra midten af 2022, hvor inflation, højere renter og energikrisen fik fragtpriserne til at styrtdykke.

Prisfaldet betød, at den leje, som lykkeridderne betalte for deres skibe, ofte lå over den pris, som kunderne ville betale for at få deres containere med ombord.

Samtidig steg priserne på skibsbrændstof som følge af Ruslands invasion af Ukraine i vinteren 2022, hvilket gjorde det endnu dyrere at drive skibene.

Rapporten fra administratoren beskriver i detajler, hvordan AGPL kom flyvende fra start, men siden måtte se sine planer smuldre, da priserne faldt fra tinderne.

”2022 bød på uoverskuelig modvind, hvilket til sidst blev for meget for AGPL og førte til, at kreditorerne mistede tålmodigheden,” lyder det.

Administratoren forventer at afslutte sin behandling af boet inden for 12 måneder. Det er forventningen, at der vil være penge til kreditorerne, men det er endnu uklart hvor mange, fremgår det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også