En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
28.11.2022kl. 13.20

Maersk tilpasser sit netværk til en ny virkelighed med mindre rift om skibene

Maersk reagerer på det skarpe fald i efterspørgslen ved at justere på sit netværk. Det indebærer aflyste sejlladser, oplyser rederikoncernen i en opdatering.
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE & SHIPPINGWATCH

Maersk tilpasser sit netværk til ”en ny virkelighed” efter et skarpt fald i efterspørgslen.

Det skriver rederikoncernen i en markedsopdatering mandag.

”Efter et skarpt fald ses nu en stabilisering i efterspørgslen for søtransport, og vi justerer nu vores netværk for at matche en ny virkelighed,” udtaler Morten Juul, som er chef for planlægning hos Maersk i Asia Pacific-regionen i opdateringen.

Justeringen indebærer bl.a., at sejlladser vil blive aflyst.

Rederikoncernen skriver om de globale økonomiske udsigter, at de ser ud til at forværres yderligere på grund af aftagende vækst og forhøjede inflationsniveauer.

”Som følge heraf fortsætter de globale containervolumener med at falde med negativ vækst på stort set alle hovedmarkederne, for at matche efterspørgslen reducerer Maersk kapaciteten på de store søfragtruter fra Asien.”

”Men på trods af dysterheden er der tegn på opdrift, hvor nogle detailsektorer i USA ifølge markedsanalytikere vil se en stigning i månedlig omsætning,” skriver Maersk.

Rederiet uddyber, at det fortsætter med at justere kapaciteten på ruterne fra Asien til Nordamerika, Europa og Middelhavet for bedre at justere til efterspørgselsfluktuationerne.

”Vores overordnede mål er fortsat at give kunderne forudsigelighed og at sikre minimal afbrydelse af deres forsyningskæde ved at levere alternative ruter og dækning for de berørte fartøjspositioner,” skriver Maersk.

Mærsk kommenterer også udviklingen i spotraterne på containerfragt, som også ”er fortsat med at falde dramatisk og nu er tæt på niveauer set i andet halvår 2020”.

”Mens flaskehalse i havne på den amerikanske vestkyst og i Kina er blevet reduceret, så er det fortsat et problem på den amerikanske østkyst, om end trenden er nedad,” skriver Maersk.

De store containerruter rammer laveste efterspørgsel i mere end tre år

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Relaterede artikler:

  • Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793

    De store containerruter rammer laveste efterspørgsel i mere end tre år

    For abonnenter

  • Foto: Andrew Vaughan/AP/Ritzau Scanpix

    CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat, hvor rederiet tjente over 200 mia. kr. Den nye ledelse har samtidig sat ord på sine forventninger til 2023, der peger på et betydeligt dyk af resultaterne.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC

For abonnenter

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

For abonnenter

Foto: Nerijus Adomaitis/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Equinor tjener stort på Europas energikrise

For abonnenter

Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01793
Havne

Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022

For abonnenter

Foto: C.h. Robinson / Pr
Logistik

Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen

Foto: Benoit Tessier
Container

Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn

For abonnenter

Læs også

Krisen på fragtmarkedet styrker DSV's position i forhold til rederierne: ”I og med at vi er en af de store aftagere af søfragt, har vi også et samarbejde med rederierne, som er strategisk og forankret i direktionen,” siger DSV's topchef, Jens Bjørn Andersen. | Foto: Lars Krabbe/Foto: Lars Krabbe/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos

DSV-kunder kom i klemme, da rederierne egenrådigt kunne fordele den knappe plads på skibene under coronapandemien. Nu er kortene fordelt anderledes.

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat, hvor rederiet tjente over 200 mia. kr. Den nye ledelse har samtidig sat ord på sine forventninger til 2023, der peger på et betydeligt dyk af resultaterne.

For abonnenter

Foto: Monjasa
Leverandører

Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde

Bunkerselskabet Monjasa går ind i samarbejde med Høst PtX Esbjerg om at distribuere grøn ammoniak som brændstof til shipping.

For abonnenter

Job

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
  • Speditør afviser krav fra aktionærer om at omstille forretningen – 7. feb.
  • Monjasa vil levere grøn ammoniak med nyt samarbejde – 7. feb.
  • Maersk flytter containere og fragt væk fra jordskælvsramt havn – 7. feb.
  • Storbank ser containermarkedet ramme rekordlav efterspørgsel i de kommende år – 7. feb.
  • DSV vil støtte de rederier der hjalp speditøren under pandemiens kaos – 7. feb.
  • Euronav taber voldgiftssag og tæller ned til opgør om bestyrelsen – 7. feb.
  • Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år – 7. feb.
  • Mere end 1.600 søfarende blev efterladt på skibe i 2022 – 7. feb.
  • Nyt kæmpe havneprojekt er på vej i Østersøen – 7. feb.
  • Flere tankskibe sejler ulovligt efter embargo på russiske olieprodukter – 7. feb.
  • Oliepriserne stiger med jordskælv og genrejsning i Kina – 7. feb.
  • Maersk kan ende i en priskrig med rivalen MSC – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge