ShippingWatch

Nye strejker i USA kan forstyrre forsyningskæderne

Risiko for strejker hos togselskaber i USA kan gøre ondt værre for de pressede forsyningskæder. Maersk Line har for nyligt meddelt, at rederiet ikke vil tage imod yderligere bookinger på import i Fort Worth i Texas på grund af ”alvorlig forstoppelse.”

I denne uge kan der komme nye forstyrrelser i forsyningskæderne i USA, da der er risiko for strejke hos de store togselskaber, som fragter varer til amerikanske virksomheder.

Det skriver Bloomberg News.

Gennem weekenden forhandlede fagforeningerne med togselskaberne for at undgå en konflikt, men der var tilsyneladende ingen reelle fremskridt.

Både Norfolk Southern, Union Pacific og CSX har efterfølgende annonceret nødplaner for det tilfælde, at en strejke bryder ud, og BNSF, som ejes af Berkshire Hathaway, Warren Buffetts investeringsselskab, opfordrede i et brev sine kunder til at lægge pres på politikerne i Kongressen for at gribe ind.

Maersk Line afviser nye bookinger på import

En strejke vil blot gøre ondt værre, for i forvejen kæmpes der flere steder med forstoppelse logistikken. Tidligere i september meddelte eksempelvis Maersk Line, at selskabet ikke ville tage imod yderligere bookinger på import i Fort Worth i Texas på grund af ”alvorlig forstoppelse”, skriver Bloomberg News.

10 ud af 12 fagforeninger, som dækker togområdet, har indgået nye overenskomster, men de to resterende, der omfatter 90.000 medarbejdere i sektoren, har indtil videre ikke kunnet blive enige med arbejdsgiverne.

De to fagforeninger, som blandt andet organiserer togførerne og konduktørerne, mener, at deres medlemmer ikke er tilstrækkeligt beskyttet mod fyringer i tilfælde af sygdom, eller hvis de går til lægen.

En strejke i togfragten vurderes at kunne koste den amerikanske økonomi 2 mia. dollar om dagen. I den seneste opgørelse - for 2020 - udgjorde togfragt omkring 28 pct. af den samlede fragt i USA.

Efterspørgslen dykker på de interkontinentale containerruter

Tomme containere hober sig op i amerikanske og europæiske havne

Havnen i Los Angeles får million-støtte til at sætte fart i håndteringen af containere


Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs