Containerindekset falder med yderligere ti procent
![Foto: PR / Hapag-Lloyd](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14391348.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7mo6mmxu3v51fwgcj6ks.jpg)
Faldet i containerraterne fortsætter med et dyk denne uge på hele ti pct. i spotraterne, som indgår i Shanghai Containerized Freight Index (SCFI).
Dermed er indekset faldet med 43,9 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år.
Gennem hele sidste år blev fragtraterne sendt kraftigt i vejret af massiv efterspørgsel efter coronakrisens første nedlukninger samt bøvl med udbuddet af forskellige årsager, og den udvikling fortsatte også ind i januars første uge, hvor SCFI satte rekord i 5109,6.
Siden er indekset dog kommet gevaldigt ned med enkelte stigninger undervejs. Den seneste måling er det laveste niveau siden april sidste år.
Hos Mærsk er en stor del af containerfragten låst i lange kontrakter med højere rater, og selv om spotpriserne for tiden falder så meget, regner selskabet ikke med, at kunderne i de faste kontrakter vil søge genforhandling af aftalerne før planlagt tid.
Det oplyste selskabets topchef, Søren Skou, på et pressemøde efter regnskabet for andet kvartal.
Også i sidste uge tog raterne et solidt dyk, da spotpriserne faldt 8 pct. Det kaldte Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, for de første tegn på den normalisering, som containerrederierne længe har spået var på vej.
Flaskehalse på retur i store nordtyske havne
11 pct flere containerskibe i 2023 kan få markedet til at tilte og presse indtjeningen
Relaterede artikler
Flaskehalse på retur i store nordtyske havne
For abonnenter