Rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over, faldt i denne uge med 4,7 pct. til 3562,67.
Det var niende uge i træk med tilbagegang i indekset.
Gennem hele sidste år blev fragtraterne sendt kraftigt i vejret af massiv efterspørgsel efter coronakrisens første nedlukninger samt bøvl med udbuddet af forskellige årsager, og den udvikling fortsatte også ind i januars første uge, hvor SCFI igen satte rekord i 5109,6.
Siden er indekset dog kommet gevaldigt ned med enkelte stigninger ind i mellem undervejs. Den seneste måling er det laveste niveau siden maj sidste år.
Hos Mærsk er en stor del af containerfragten låst i lange kontrakter med højere rater, og selv om spotpriserne for tiden falder så meget, regner selskabet ikke med, at kunderne i de faste kontrakter vil søge genforhandling af aftalerne før planlagt tid.
Det oplyste selskabets topchef, Søren Skou, på et pressemøde efter regnskabet for andet kvartal i sidste uge.
Containerraterne falder 3,8 pct
Containerraterne falder for syvende uge i streg
Containerrater fra Kina til Los Angeles fortsætter ned