ShippingWatch

Så meget kommer EU's CO2-kvoter til at koste for en container fra Asien til Europa

Europa-Parlamentet har givet sit OK til den del af EUs stort anlagte energireform, der vil inkludere shippingindustrien i CO2-kvotesystem fra nytår. Siglar Carbon har udregnet merprisen for en enkelt container fra Rotterdam til Shanghai.

Foto: RITZAU SCANPIX/REUTERS / X04167

Når rederierne fra nytår skal opgøre, hvor meget CO2 et enkelt skib udleder mellem to havne - og betale for det - vil det alt andet lige få kunder til at vælge det mindst forurenende, da det også kan være det billigste.

Og det er egentlig også det, der har været EU-Komissionens mål med at inkludere skibsfarten i ETS-systemet, hvor virksomhederne skal købe CO2-kvoter efter, hvor meget kuldioxid de sender ud i atmosfæren.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Stolt-Nielsen lander bedste kvartalsoverskud i årevis

Norske Stolt-Nielsen, som har købt op i rivalen Odfjell, var begunstiget af højere mængder og spotrater i kemikalietankmarkedet og venter en fortsat bedring. Selskabet er dog ikke helt klar til at bestille nybygninger.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs