Maersk har skabt vrede hos kunderne på vej mod historisk overskud

Indtjeningen er kun gået en vej hos Maersk som følge af de globale flaskehalse i logistikken, mens vreden ulmer hos kunderne.
Foto: AMR ABDALLAH DALSH/REUTERS / X90179
Foto: AMR ABDALLAH DALSH/REUTERS / X90179
AF MARKETWIRE

Maersk fremlagde onsdag et gigant overskud, men koncernen har trådt flere af sine mindre kunder godt og grundigt over tæerne.

Det skriver JP Erhverv torsdag.

"Hvor jeg færdes i industrien, er der er virkelig ondt blod i en grad, som jeg aldrig har set før," siger Bjørn Vang Jensen, tidligere logistikchef i Electrolux og nuværende rådgiver for konsulenthuset Sea-Intelligence ctil avisen.

Stor købelyst hos forbrugere og flaskehalse i havnene har gjort det besværligt og dyrt at få plads på skibe. Men det har fået indtjeningen i vejret hos Maersk.

Ifølge avisen gør pladsmanglen, at rederiet må vælge, hvem der kan få sine varer med om bord. Speditørerne oplever, at de både skal betale mere og har sværere ved at få plads på skibene end de store spillere.

Dertil kommer, at vreden bliver forstærket af, at Maersk har blæst til kamp om logistik på land, som ellers typisk har været speditørernes område alene.

"Det er ikke en skade, der bliver gjort god igen, før jeg går på pension," siger Bjørn Vang Jensen til JP Erhverv.

Maersks topchef Søren Skou pointerer over for avisen, at han ikke kan se en negativ kundereaktion. Han mener ikke koncernen træder kunderne over tæerne.

"Vi har aldrig haft så høj kundetilfredshed, som vi har nu, og flere og flere ønsker at indgå længere og større aftaler med os, så jeg kan ikke rigtigt se, hvor det backlash (modreaktion, red.) skulle komme fra," siger Søren Skou.

Maersk øgede sin CO2-udledning i 2021

Havnedivisionen hos Maersk gik som ventet frem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår