Ever Givens forsikringsselskab går i rette med udlægning om høj fart
![Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13030898.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20210408-162503-1-1920x1079we.jpg)
Søforsikringsselskabet UK Club går i rette med udtalelser om, at skibet Ever Given sejlede for hurtigt i Suez-kanalen forud for sin grundstødning, der i knap en uge blokerede Suez-kanalen.
Udmeldingen kommer efter, at formanden for Suezkanalens myndighed SCA, Osama Rabie, for nylig sagde til Reuters, at Ever Given sejlede med 25 km i timen fremfor et passende niveau på 8-9 km i timen.
Rabie har desuden fremhævet ifølge nyhedsbureauet, at skibets ror ikke var justeret, at skibet kunne have valgt ikke at entrere kanalen grundet dårligt vejr, og at kanalen ikke havde noget ansvar for grundstødningen.
I et svar fra UK Club peger forsikringsselskabet på, at skibets hastighed blev kontrolleret af Suez-kanalens operatør forud for grundstødningen i marts, skriver Reuters.
"Det er vigtigt at præcisere, at mens skibsføreren i sidste ende er ansvarlig for skibet, kontrolleres navigationen i kanal-transit inden for en konvoj af Suez-kanalens lodser og SCA's skibstrafikstyringstjenester. Sådan kontroller omfatter transithastigheden og tilgængeligheden af eskorte-slæbebåde," lyder det ifølge Reuters fra UK Club.
Ever Given bliver fortsat holdt tilbage i Suez-kanalen, mens myndighederne kræver kompensation for grundstødningen.
SCA krævede i første omgang 916 mio. dollar i kompensation fra Ever Givens japanske ejer Shoi Kisen. Kravet er siden blevet reduceret til 550 mio. dollar inklusiv et depositum på 200 mio. dollar for at sikre skibets frigivelse.
Lørdag udsatte en egyptisk domstol en høring i sagen.
SCA-formand hævder Ever Given sejlede stærkt før grundstødning
Egyptiske myndigheder er optimistiske om snarlig løsning om Ever Given
Relaterede artikler
Egyptisk domstol udsætter høring i Ever Given-sag
For abonnenter