ShippingWatch

Suez-kanalen skal udvides efter kaos med containerskib

Suez-kanalen står efter planen over for en udvidelse. Kanalen var tidligere på året blokeret i begge retninger i knap en uge efter Ever Givens grundstødning.

Foto: Lucas Jackson/Reuters/Ritzau Scanpix

Den vigtige handelsrute Suez-kanalen skal efter planen udvides.

Det meddeler kanalens myndigheder, SCA, cirka halvanden måned efter at et enormt containerskib satte sig fast i kanalen og skabte stor kaos.

Der var angiveligt overvejelser om at udvide kanalen, allerede inden det 400 meter lange skib Ever Given gik på grund 23. marts. Det kaos, som episoden forårsagede, har dog sat yderligere skub i planerne.

SCA's formand, Osama Rabie, har tirsdag fremlagt planerne for en udvidelse på et tv-transmitteret pressemøde.

Her lyder det, at den 30 kilometer lange strækning fra byen Suez til den store sø Great Bitter Lake skal udvides med 40 meter på den østlige side.

Der er også planer om at øge dybden fra cirka 20 meter til 22 meter.

Den egyptiske præsident, Abdel Fattah al-Sisi, deltager i tirsdagens seance. Han meddeler, at projektet skal være færdiggjort inden for to år.

Containerskibet Ever Given var strandet i seks dage, inden det blev trukket fri. Det har siden da været tilbageholdt i Great Bitter Lake - et vandområde langs kanalen - og er altså ikke kommet ud på åbent hav.

Det skyldes en strid om kompensation for trafikproppen.

Ejeren af containerskibet er blevet mødt af et erstatningskrav af egyptiske myndigheder for at lade skibet sejle.

En lokal domstol har tidligere givet myndigheder ret til at tilbageholde skibet. Den beslutning har ejeren bag anket, men anken blevet tirsdag i sidste uge afvist. Derfor må skibet blive liggende.

Suez-kanalen er menneskeskabt og forbinder Middelhavet med Det Røde Hav. Det er den korteste vej mellem Asien og Europa.

Ca. 12 procent af verdens gods bliver fragtet gennem kanalen. I 2020 svarede det ifølge SCA til 1,17 milliarder ton gods.

Forsikringsselskab kalder krav mod Ever Given "exceptionelt stort"

Myndigheder i Suez-kanalen skruer ned for erstatningskrav mod Ever Givens ejer 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Uenighederne sejrede, da IMO's miljøkomité forsøgte at skabe konsensus om nye klimaindsatser inden for skibsfarten. Maersk er frustreret. En stort tænkt, men kritiseret metanolfabrik i USA med Hafnia som medinvestor smuldrer. Springer konkurrenterne på Maersks Tradelens blockchain-projekt, der nu rulles ud i Kina?

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs