Maersk sætter nye mål om mersalg fra storkunder

Maersk vil forsøge at få de 200 største kunder til også at vende blikket mod selskabets landbaserede forretninger.
Foto: Amanda Perobelli/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Amanda Perobelli/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Maersk-formand Jim Hagemann Snabe vil nu gå målrettet efter at øge andelen af mersalg blandt de største shipping-kunder.

Verdens største containerrederi med omtrent 70.000 kunder, skal nu forsøge at få lokket de 200 største af dem til også at vende blikket mod Maersks landbaserede forretninger.

Det skriver Børsen.

På Maersks generalforsamling tirsdag lancerede Jim Hagemann Snabe en række nye mål for Maersks videre transformation, og blandt dem er målet om at hive mere omsætning ind i logistikdelen fra shipping-storkunderne.

I dag er det otte ud af ti containere, som Maersk blot stiller på en havn uden at være involveret i den videre transport, skriver avisen.

Ifølge Maersk-formanden er der derfor et enormt potentiale at høste af.

"I stedet for at kunderne blot ser os som en transportydelse, hvor de køber en sejlads fra en asiatisk havn til Rotterdam, så skal de i højere grad se os som en partner, der drager omsorg for, at deres varer kommer frem til tiden og til det planlagte udsalg," siger han til Børsen.

I fremtiden skal det nye mål sikre Maersk en indtjening der er fordelt ligeligt fra logistikaktiviteter og traditionel shipping, så selskabet kan gøre sig fri af fragtraternes udsving, skriver Børsen.

ATP roser Maersk for "kvalitetsløft" – men kritiserer for høj løn til bestyrelsesformand 

Snabe om Maersks containerfabrik: Fremtiden må vise, om vi er de rigtige ejere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også