ShippingWatch

Pres på logistikkæder udløser længere kontrakter til containerrederierne

Store flaskehalse i logistikkæderne får kunderne til at indgå kontrakter med containerrederierne, der går længere end de normale seks til 12 måneder. Dansk detailkæde er ét eksempel, skriver Børsen.

Foto: Daniel Reinhardt/AP/Ritzau Scanpix

Et stort pres på verdens logistikkæder får store kunder til at indgå længere aftaler end de normale seks til 12 måneder med rederne for at sikre levering af varer, skriver Børsen.

"På den anden side af bordet er der nu et oprigtigt ønske om at forhandle kontrakter på plads, der løber endnu længere end blot et år," siger Maersks salgsdirektør i Nordamerika, Charles van der Steene, til avisen.

I Danmark har dagligvarekæden Coop netop indgået en treårig aftale med Maersk, hvilket er første gang nogensinde med en aftale af den varighed, skriver Børsen.

Direktør for transport og indkøb Jakob Birk anerkender, at det potentielt kan betyde, at Coop kan ende med at betale en højere pris, hvis raterne skulle normalisere sig igen. Leveringssikkerheden er dog "ultimativt vigtigst," slår han fast over for avisen.

Som ShippingWatch løbende har beskrevet, er et glohedt containermarked fortsat fra starten af 2021 med høje fragtrater og et pres på forsyningskæderne, hvilket blandt andet har vist sig i en mangel på containere og forsinkede containerskibe.

I USA har det udløst store flaskehalse på den amerikanske vestkyst, hvor et stort antal skibe venter i kø for at komme af med sine varer.

Maersk og konkurrenterne mener amerikanske havne er ineffektive 

Mere fra ShippingWatch

Singapore er på vej med et center for dekarbonisering

Havnemyndigheden i Singapore støtter et forslag om at etablere et center for dekarbonisering. Centeret skal skabe rammerne, hvor aktører kan koordinere og implementere løsninger, der kan være med til at reducere shippings CO2-udledning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs