Containerrater fortsætter vild optur

Containerraterne fra Kina til resten af verden fortsatte i sidste uge i vejret for 11. uge i streg.
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Raterne på fragt af containere fra Kina til resten af verden fortsatte i sidste uge i vejret for 11. uge i streg, hvor det igen var Europa-ruterne, der trak mest op i indekset.

Det viser rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler spotprisen på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over.

Det samlede SCFI-indeks steg 9,5 pct. til 2641,87, og dermed blev stigningstakten fordoblet fra forrige uges fremgang på 4,3 pct.

På de tunge ruter mellem Asien og Europa, hvor Mærsk dominerer sammen med schweiziske MSC gennem 2M-alliancen, steg prisen med hele 21,5 pct. eller 673 dollar til 3797 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Det er det højeste niveau siden mindst 2012, hvor Ritzau Finans' database startede.

I løbet af de seneste syv uger er fragtraterne mellem Asien og Europa blevet tredoblet fra et niveau på 1246 dollar.

I forbindelse med forrige uges tal sagde senioranalytiker Lars Jensen fra Seaintelligence til mediet The Loadstar, at SCFI trods de massive stigninger undervurderede de priser, som rederikunderne reelt betalte.

"Det bør noteres, at markedet er på et sted, hvor SCFI i nogle tilfælde betydeligt underestimerer hvad der aktuelt betales i rater, sagde Lars Jensen.

Ved samme lejlighed lød der kritiske røster fra speditører, der beskylder containerrederier for at "forværre situationen".

"I dag har vi set containerrater fra Kina til Storbritannien på det højeste niveau, som jeg nogensinde har set," sagde administrerende direktør Gary Wilcox fra det britiske logistikfirma JAG-UFS i forbindelse med ratestigningerne, der blev opgjort 18. december.

Rater, der siden altså er forsat i vejret.

Ifølge Wilcox er det "bare ikke acceptabelt" at rederierne gemmer sig bag pandemien som forklaring på stigningerne.

"Der er ophobning i havne, der er ubalance i udsyr og en enorm efterspørgsel efter plads, men der er ingen begrundelse for en stigning på over 800 pct.," mente han.

De normale sæsonudsving i containerskibenes spotrater er aflyst 

DHL tror først på et stabilt containermarked i anden halvdel af 2021 

Maersk udpeges som en vinder af ny asiatisk frihandelsaftale 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også