ShippingWatch

Containerrater fortsætter i vejret med voldsom stigning på Asien-Europa

Raterne for containerfragt fra Kina til resten af verden fortsatte i denne uge de markante stigninger til de højeste niveauer i mange år, hvor det især er fragtraterne på ruten fra Asien til Europa, der driver fremgangen.

Foto: PR / CMA CGM

Raterne på fragt af containere fra Kina til resten af verden fortsatte i denne uge den senere tids markante stigninger til de højeste niveauer i mange år, hvor det især er fragtraterne på ruten fra Asien til Europa, der driver fremgangen.

Det viser rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler spotprisen på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over.

Det samlede SCFI-indeks steg i denne uge 5,7 pct. til 2048,27.

På de tunge ruter mellem Asien og Europa, hvor Mærsk er markedsleder sammen med schweiziske MSC gennem 2M-alliancen, steg prisen med 27,2 pct., eller 447 dollar, til 2091 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Rateniveauet på Asien-Europa er det højeste siden i hvert fald 2012, hvor Ritzau Finans’ database er startet.

Det er den største ugentlige stigning siden april 2018, hvor stigningen var på 32,5 pct. til 774 dollar. Fremgangen på Asien-Europa-ruten er også en acceleration i forhold til sidste uge, hvor stigningen var på 9 pct.

Raterne har siden foråret været understøttet af en forbedret balance i markedet, da rederierne reducerede kapaciteten under coronakrisen, mens efterspørgslen samtidig overraskede positivt.

Raterne på den anden store rute mellem Asien og den amerikanske vestkyst, der også udgør 20 pct. af det samlede indeks, faldt i denne uge med 33 dollar til 3880 dollar per fyrrefodscontainer (feu).

A.P. Møller – Mærsks B-aktie lukkede torsdag med et plus på 1,1 pct. i 12.510 kr.

MPC's mareridtssommer er forvandlet til det bedste marked i årevis

USA øger overvågning af container-alliancer efter rateboom

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere