Den ledige containerflåde rammer laveste niveau i 2020

Omfanget af inaktive containerskibe målt på kapacitet er for første gang i 2020 kommet under 1 mio. teu., skriver Alphaliner.
Foto: Charly Triballeau/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Charly Triballeau/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Containerrederier har genoptaget flere suspenderede services fra Asien til Nordamerika og Europa og ligeledes reduceret antallet af oversprungne sejladser og implementeret ekstra loops i sommerhøjsæsonen.

Det kan måles på den inaktive containerflåde, som for første gang i 2020 er kommet under 1 mio. teu (20 fods containere, red).

Det skriver konsulentfirmaet Alphaliner i sit nyhedsbrev.

Den inaktive containerflåde bestod per 17. august af 223 skibe med en samlet kapacitet på 969.000 teu, hvilket svarer til 4,1 pct. af den samlede containerskibsflåde.

Tallet er faldet med 586.959 teu sammenlignet med den seneste optælling tidligt i august, skriver Alphaliner.

Konsulentfirmaet har også fulgt chartermarkedet – altså markedet for leje af skibe – hvor raterne er steget markant på det seneste.

Charterrateindekset fra Alphaliner er steget 35 pct. på en måned fra 52 til 70 point, og indekset er dermed på vej til at genvinde det tabte fra da covid-19-pandemien startede med at påvirke cargoefterspørgslen og dermed efterspørgslen efter skibe.

"Udsigterne er i dag mere positive end ventet, hvor rederier rapporterer opløftende tal i deres seneste regnskaber. Trods manglen på markedssigtbarhed, skabt af risici for en anden epidemibølge og den forestående vintersæson, varsler det bedre dage forude," skriver Alphaliner.

Corona-krisen lærte containerrederierne at tjene penge 

HMM sikrer overskud i andet kvartal med hjælp fra store skibe og alliance 

OOCL fastholder overskud i årets første halvår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også