Maersk forventer endnu højere indtjening i 2020

Verdens største containerrederi, Maersk, forventer at tjene flere penge i hele 2020 end ventet i årets begyndelse. Udmeldingen kommer efter et andet kvartal, hvor både driftresultatet og bundlinjen steg, selvom omsætningen tog et dyk.
Foto: Steve Helber/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Steve Helber/AP/Ritzau Scanpix

A.P.Møller-Maersk hæver sine forventninger til indtjeningen i 2020.

Verdens største containerrederi forventer nu et driftresultat på mellem 6 og 7 mia. dollar. Maersk havde før coronapandemien stillet et driftsoverskud på 5,5 mia. dollar i udsigt mod 5,7 mia. dollar i 2019.

Pandemien fik dog rederiet til at suspendere sine forventninger, men tør nu igen spå om indtjeningen for hele året.

Det fremgår af containerrederiets regnskab for andet kvartal, som netop er blevet offentliggjort.

"Jeg tilfreds med, at vi trods modvind i markedet fortsætter med at styrke vores indtjening og frie pengestrømme. For ottende kvartal i træk stiger vores driftsindtjening, hvilket især skyldes stram styring af omkostninger, lavere oliepris og højere fragtrater i Ocean-forretningen samt en øget rentabilitet i Logistics & Services," udtaler Søren Skou, adm. direktør i Maersk, i en meddelelse.

Maersk forventer, at voluminerne så småt stiger igen i tredje kvartal, men slår samtidig fast, at forventningen er, at markedet som helhed vil dale i 2020.

I det marked forventer Maersk, at voluminerne i Ocean-forretningen vil følge markedet eller falde en anelse mere, skriver rederiet.

Voluminer falder mere end markedet

Maersks mere positive syn på fremtiden kommer efter, at rederiet øgede både driftresultatet og bundlinjen i andet kvartal. Driftresultatet (ebita) steg 25 pct. til 1,7 mia. dollar, mens resultatet efter skat landede på 443 mio. dollar.

Fremgangen sker på trods af, at voluminerne i kerneforretningen, Ocean, faldt 16 pct. i andet kvartal, hvor Maersk vurderer, at coronapandemien fik den globale containerhandel til at falde med 10 pct. 

Det var med til at trække Maersks omsætning ned med 6,5 pct. til 9 mia. dollar.

Omvendt trak stigende fragtrater og kapacitetsjusteringer indtjeningen i den vigtige Ocean-forretning op. Maersk oplyser, at rederiet aflyste 90 sejlader i første og andet kvartal, og samlet set forventes 140 sejladser at blive aflyst i år.

Samtidig faldt omkostningerne til brændstof med 37 pct. på grund af et fald i priserne efter kollapset i olieprisen samt et lavere brændstofsforbrug på grund af de mange aflyste sejladser.

Har lært at tjene penge i en krise

I det hele taget står 2020 til at ende som et år, hvor de store containerrederier som en samlet industri kom til at tjene mange penge trods de store udfordringer omkring dem.

For selvom der blev fragtet 5,7 mio. containere færre i løbet af årets første seks måneder sammenlignet med samme periode sidste år, har de største containerrederier formået af tjene flere penge.

Det gælder blandt andre Singapore-rederiet One med de japanske ejere. ONE mistede 2,7 pct. af omsætningen i kvartalet april til juni, men fik et overskud på 167 mio. dollar mod et spinkelt overskud på fem mio. dollar i samme periode sidste år.

Et andet godt eksempel er sydkoreanske HMM, som for første gang siden 1. kvartal 2015 fik overskud i andet kvartal.

Containerrederiernes evne til at tjene flere penge i et faldende marked skyldes især, at rederierne enkelt har trukket tonnage ud af driften, hvilket har fyldt skibene op og dermed fået raterne i vejret.

Dertil kan man lægge de spareplaner, der er gennemført rundt omkring som et svar på corona-pandemien. Og endelig de lave bunkerpriser, som er kommet rederierne til gode, bl.a. fordi priserne på de bunkerttillæg, kunderne blev opkrævet, først er blevet justeret ned med mellem en og to måneders forsinkelse.

Corona-krisen lærte containerrederierne at tjene penge

Kina er bekymret over prisudviklingen på Stillehavet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også