En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
03.08.2020kl. 10.01

ONE lander væsentlig bedre resultat i første kvartal

Ocean Network Express (ONE) har præsenteret et resultat for containerrederiets første kvartal, der er væsentlig bedre end samme periode sidste år.
Foto: PR / Ocean Network Express
af TOMAS KRISTIANSEN

Singapore-baserede Ocean Network Express fik et overskud på 167 mio. US dollar i første kvartal, som dækker perioden fra april til juni for det japansk-ejede containerrederi.

Der er dermed tale om en væsentlig forbedring for rederiet med Jeremy Nixon i spidsen, idet der i samme periode sidste år var tale om et plus på kun fem mio. dollar.

Samtidig er det værd at bemærke, at overskuddet i år er opnået under corona-pandemien, der på den ene side har været en udfordring for containerindustrien, men som samtidig har givet rederierne forholdsvis stærke resultater, fordi raterne er forblevet høje, ved at rederierne har trukket tonnage ud.

"Omsætningen af containere faldt i det store hele pga. Covid-19. På den anden side har der været et relativt stabilt marked på den korte bane og en reduktion af udgifterne ved at have en fleksible flåde og aflyste sejladser samt en positiv effekt af et brat fald i prisen på bunker, som blev efterfulgt af et fald i bunkertilæggene," lyder forklaringen i regnskabet

Omsætningen faldt med fem pct. til 2,7 mia. dollar i første kvartal i år.

Ser man på voluminerne faldt de med cirka 20 pct. i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år og ligger dermed en anelse højere, end hvad et rederi som Maersk har meldt ud, hvor forventningen er, at markedet er faldet med 15-18 pct i kvartalet.

ONE ser dog en tydlelig forbedring i det, der er andet kvartal for rederiet, månederne juli-september.

Efterspørgslen kommer tilbage

"Efterspøgslen kommer gradvis tilbage og er lige nu på et niveau på omkring ti pct. mindre end sidste år. Men når man ser på den fortsatte spredning af virus verden over, er det svært at sige noget om den fremtidige efterspørgsel for transport, og det er noget, vi følger tæt," hedder det i en kommentar.

Pandemien gør også, at ONE ikke ønsker at komme med et bud på, hvordan helåret kommer til at se ud.

I et interview med ShippingWatch for godt en uge siden pegede Jeremy Nixon netop på den samlede industris evne til at svare igen på krisen og trække kapacitet ud som en væsentlig grund til, at det går forholdsvis godt økonomisk for rederierne.

"Vi ved, hvor galt det kan gå. Hvis der er ubalance mellem udbud og efterspørgsel, og du bliver fanget med en masse faste omkostninger, så er du i alvorlige problemer. Industrien har ikke råd til at stå over for et nyt Hanjin, og derfor skred alle til handling for at fjerne omkostninger, da de så, at efterspørgslen var på vej til fuldstændigt at forsvinde," lød det fra ham.

Resultatet fra ONE bekræfter, hvad man så fra Hongkong-baserede OOCL for nylig, nemlig at omsætningen er mindre påvirket end faldet i voluminerne.

I en kortfattet markedsopdatering oplyste OOCL, at omsætningen faktisk var steget med 1,1 pct. til 1,5 mia. dollar i andet kvartal af 2020 sammenlignet med den tilsvarende periode af sidste år.

Fremgangen kom til trods for, at volumen faldt med 4,6 pct.

Jeremy Nixon efter hektiske måneder: "Det har været lidt af en rutsjetur"

OOCL hæver omsætningen i andet kvartal 

Relaterede artikler:

  • Foto: PR / OOCL

    OOCL hæver omsætningen i andet kvartal

    For abonnenter

  • Jeremy Nixon er topchef for Ocean Network Express, som samler containerforretningen hos de tre største japanske rederier. | Foto: PR / Ocean Network Express

    Jeremy Nixon efter hektiske måneder: "Det har været lidt af en rutsjetur"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.
  • Flere lykkeriddere trækker sig efter kollaps: Små rederier bliver presset ud af lave priser
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe

For abonnenter

Anders Holch-Povlsen er storaktionær i webshoppen Asos, som har indgået et stort samarbejde om transport med Maersk. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Logistik

Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand

For abonnenter

Danny Ingemann er ansat som CEO for det nye joint venture Cubedin med Systematic og Odense Maritime Technology i ryggen. | Foto: Cubedin
Leverandører

Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef

For abonnenter

Foto: PR / Dorian LPG/NYSE Euronext
Tank

Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023

For abonnenter

Wärtsiläs økonomiske tab efter Rusland-exit har kunnet mærkes i alle kroge af forretningen, siger chef for marine systemer Tamara de Gruyter. | Foto: Wärtsilä
Leverandører

Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland

For abonnenter

Læs også

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Shailesh Andrade/reuters/ritzau Scanpix
Container

Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter

Containerrederierne har i stor stil flyttet tonnage væk fra ruterne fra Asien i løbet af 2022, og det gavner især to andre ruter, der nu har langt mere containertrafik.

For abonnenter

Photo: Hamburg Süd
Container

Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet"

Maersks beslutning om at omdøbe rederiet Hamburg Süd og andre datterselskaber for at lægge dem ind under Maersk-brandet skaber stærke reaktioner hos nogle kunder og undren hos andre.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023 – 15.25
  • Europæisk rederi bestiller 12 grønne containerskibe – 15.10
  • Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi – 14.07
  • Nyt maritimt samarbejde udpeger topchef – 13.41
  • Wärtsilä måtte droppe opgaver for milliarder efter afsked med Rusland – 12.00
  • Maersk bliver logistikpartner for dansk rigmands tøjbrand – 11.44
  • Lav amerikansk købelyst truer containerfragten over Stillehavet – 11.17
  • Rederier fik ophugget 292 skibe på strande i Sydøstasien sidste år – 10.39
  • Speditør slår kløerne i den allersidste jumbojet fra Boeing – 09.53
  • Dofs bestyrelse vil have aktionærer til at hastegodkende redningsplan – 08.55
  • Oliepriserne i beskeden stigning med aftagende inflation – 08.28
  • Rederierne flytter tonnage væk fra svækket Kina til især to andre ruter – 07.43
  • Boreselskab får kontrakt på 392 mio. dollar til rig – 07.35
  • Kunder reagerer på Maersks farvel til Hamburg Süd: "Piller ved arvesølvet" – 06.59
  • EU vil skyde 170 mia. euro efter grønne teknologier – 31. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Financial Controller

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge