Afskibere frygter for containerrederiernes økonomi og nyt Hanjin

Flere afskibere er begyndt at frygte for containerrederiernes økonomiske tilstand, når verden er ude på den anden side af coronakrisen. Enkelte frygter, at en ny Hanjin-situation vil opstå, fortæller formand for afskiberforening til ShippingWatch.
Foto: Katinka Hustad
Foto: Katinka Hustad

Frygten for et nyt kollaps hos et af containerrederierne, sådan som skete med sydkoranske Hanjin i 2016, vokser hos flere afskibere.

Coronakrisen rammer containerrederierne hårdt, fordi efterspørgslen er bremset hårdt op i den vestlige del af verden på grund af coronavirussen. Det har fået containerrederierne til i stor stil at aflyse sejladser, hvior antallet af aflyste afgange på de store containerruter er blevet tredoblet på få dage.

Udviklingen bekymrer afskiberne, hvor oplevelserne under Hanjins kollaps stadig står klart i erindringen.

"Afskiberne er allerede begyndt at tænke på, hvordan rederiernes finansielle situation ser ud ved udgangen af første halvår af 2020 på grund af kapacitetsreduktionerne," siger Denis Choumert, som er formand for afskiberforeningen Global Shippers' Alliance.

Denis Choumert fortæller, at flere afskibere især bekymrer sig for de mindre containerrederier i alliancerne.

"Nogle siger, at vi bør være opmærksomme på de mindre rederier i alliancerne, og nogle afskibere frygter, at et nyt Hanjin kan opstå i 2020," siger han.

Jagter forpligtelser fra rederierne

De mange aflyste sejladser har samtidig skabt store udfordringer for de europæiske eksportører.

Denis Choumert fotæller, at mange afskibere derfor forsøger at få garantier fra containerrederierne for, at deres varer kan blive afskibet.

"Afskiberne forsøger at etablere nogle kapacitetsforpligtelser begge veje. De er klar til at betale lidt mere for at få disse forpligtelser fra rederierne," fortæller han.

Hos afskiberne opleves kapacitetsudfordringer først og fremmet ud af Europa.

Men Denis Choumert fortæller, at flere asiatiske afskibere, han har talt med, også forbereder sig på udfordringer så snart de mange varer, som har hobet sig op især Kina, mens landet var hårdt coronavirussen, er blevet afskibet.

"Vi ved, at så snart de kinesiske varer er blevet eksporteret, vil kapaciteten blive reduceret af skibsejerene, fordi de forventer et stort fald i import fra Sydøstasien og Kina på grund af nedlukningen af mange lande," siger han.

Flere frygter for rederierne

Det er ikke kun afskibere, der bekymrer sig for containerrederiernes økonomi.

Senest har ratingbureauet Moody's sænket sine udsigter for danske Maersk og tyske Hapag-Lloyd til negativ fra stabil.

Det er den hurtige spredning af coronavirus-udbruddet, forværrede globale økonomiske udsigter, faldende oliepriser og fald i aktivpriserne, der skaber et alvorligt og omfattende kreditchok på tværs af flere sektorer, regioner og markeder, forklarer Moody's.

"Fragt- og containerbranchen er afhængig af verdenshandelen og efterspørgsel efter varer fra industrivirksomheder såvel som forbrugere. I betragtning af den hurtige udvikling med hensyn til lande, der lukker produktionen og sætter befolkningen i karantæne, er det uundgåeligt, at efterspørgslen efter containerfragt vil give faldene volume," skriver Moody's i sin rapport tirsdag aften.

Tidligere har også shippinganalytiker Lars Jensen, som er adm. direktør i Sea-Intelligence Consulting, vurderet, de eskalerende konsekvenser af coronavirus i Europa og USA har potentiale til at ramme den globale containerindustri som under finanskrisen.

Antallet af aflyste container-afgange er tredoblet på få dage

Moody's sænker udsigterne for Maersk efter coronakrise

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også