MSC sender megaskibe til Kina for at evakuere tomme containere

De mange aflyste sejladser på grund af corona-udbruddet betyder, at især Europa og USA mangler containere. Det skal MSC's allerstørste skibe råde bod på.
Foto: MSC
Foto: MSC

MSC vil bruge sine allerstørste skibe på 23.000 teu til at evakuere tomme containere fra Kina.

Udbruddet af coronavirus har i den grad forstyrret verdenshandlen, hvor en stor del af det normale flow er kollapset. Den manglende eksport fra Kina har betydet, at tomme containere er strandet i landet. Derfor er der i dag stor mangel på containere til eksport fra især Europa og USA, skriver Alphaliner.

Verdens andetstørste containerrederi har nu besluttet at indsætte to af sine allerstørste skibe for at hente tomme containere tilbage til USA.

Ifølge Alphaliner har MSC i denne uge sat skibet MSC Mia ind på det transatlantiske ben i 2M alliancens rute mellem Nordeuropa, Fjernøsten og den amerikanske vestkyst.

Om to uger følger endnu et skib MSC Nela, der er lidt mindre, og som ellers var sat ud af spil på grund af lave bookinger efter coronavirussens udbrud.

"Sammenlignet med de 13000+ teu skibe, der normalt sejler på 2M's transatlantiske service, vil ad hoc implementeringen af mega-skibene tillade rederiet at fragte en typisk last og mindst yderligere 6.000 teu tomme containere til Amerika," skriver Alphaliner.

Når de to megaskibe er sat ind på ruten, vil der i alt sejle fire af de helt store containerskibe, da MSC Oscar allerede lægger til i Los Angeles, mens MSC Anna vil blive en del af servicen senere på måneden.

Europa står i en lignende situatoon, hvor der kun er ganske lille adgang til tomme containere.

"Ubalancen i container er dog ventet at vare kort tid, da kinesisk eksport er begyndt at stige igen. Mængderne vil måske peake i april, når europæiske og amerikanske importører før eller siden skal genopfylde deres lagre med produkter lavet i Kina," skriver Alphaliner i sin analyse i begyndelsen af denne uge, og inden virusudbruddet for alvor eskalerede i bl.a. Danmark, og Trump valgte at lukke USA ned for europæere.

Dystert billedet

Selvom aktiviteterne i Kina er på vej op oven på coronavirussen, truer den eskalerende virus i Europa og USA nu med at få langt mere alvorlige konsekvenser for industrien. Sådan advarede shipinganalytiker og CEO i Sea-Intellignece Consulting, Lars Jensen, forleden.

"Med udviklingen i Europa og USA er der tale om helt andre konsekvenser for contanierindustrien, som bliver ramt hårdt på efterspørgslen. Usikkerheden får forbrugere til at holde igen med at købe design eller vaskemaskiner," sagde Lars Jensen til ShippingWatch.

"Det vil få importcheferne til at bremse indkøbene, og det er det værste, der kan ske for rederierne. Et fald på ti pct. i mængderne, som man så det under finanskrisen, er ikke længere usandsynligt."

Songa Container får nye penge

Ny coronabølge kan ramme containerindustrien som finanskrisen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også