Der kom flere containerskibe på vandet end ventet i 2019

Den globale containerflåde steg mere end ventet i 2019. Ifølge Alphaliner har bedre rater været med til at holde antallet af ophugninger nede.
Foto: PR / CMA CGM
Foto: PR / CMA CGM
AF RITZAU FINANS

Den globale flåde af containerskibe steg med 4 pct. i 2019, hvilket er mere end de initiale prognoser om en stigning på 3,0-3,5 pct.

Det skriver analysehuset Alphaliner.

Den samlede globale containerskibskapacitet var per 1. januar på 23,23 mio. 20 fods containere, teu, mod 22,34 mio. teu et år tidligere.

Den større stigning end ventet skyldes primært lavere end ventet skrotning, idet der kun blev fjernet 207.518 teu fra flåden i 2019 sammenlignet med tidligere estimater på 300.000-350.000 teu. Skibsleveringer var derimod stort set som ventet og nåede 1,06 mio. teu for året.

Ifølge Alphaliner var relativt gode charterrater med til at holde niveauet af skrotninger nede.

Charterraterne er understøttet af efterspørgsel for skibe, der hentes ind som substitutter for skibe, der er midlertidigt ud af markedet for installation af scrubbere (røgrensningssystemer) for at leve op til de skærpede krav per 1. januar 2020.

Over året er charterraterne steget med 44 pct. ifølge Alphaliners indeks over udviklingen.

Trods de højere charterrater har ordreaktiviteten været relativt afdæmpet, idet der kun er tilført 97 skibe med en samlet kapacitet på 783.901 teu til den globale ordrebog sidste år. Til sammenligning blev der året før bestilt 213 skibe med en kapacitet på 1,297 mio. teu.

Ordrebogens størrelse i forhold til den globale flåde er dermed faldet til historisk lave 10,4 pct.

HMM tager imod nye megaskibe om få måneder 

Mindre containerskibe er fortid på ruterne mellem Europa og Fjernøsten

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også