Maersk bliver lillebror på Stillehavet efter partners exit

HMM's beslutning om ikke at forlænge sit strategiske samarbejde med 2M-alliancen efterlader Maersk og MSC væsentligt svækket på Stillehavet. "2M vil være den absolutte lillebror," siger analytiker Lars Jensen til ShippingWatch.
Foto: Ritzau Scanpix/Jerry Lampen
Foto: Ritzau Scanpix/Jerry Lampen

Maersk og MSC vil blive lillebror på Stillehavet til næste år, hvor de to rederier mister deres strategiske partner i 2M-alliancen.

Det sydkoreanske containerrederi HMM meldte mandag ud, at det fra april næste år bliver en del af den konkurrerende THE Alliance. Dermed mister Maersk og MSC, som tilsammen udgør 2M, en vigtig partner på ruterne på Stillehavet.

"Det her vil medføre en svækkelse af 2M's position på Stillehavet. Hvis ikke jeg husker helt galt, så vil det i særdeleshed være Asien til vestkysten af Nordamerika. Der opererer HMM en del services, som nu vil forsvinde fra 2M's netværk og ryge over i THE Alliance," siger Lars Jensen, analytiker og direktør i Seaintelligence Consulting.

"Så uden at have kigget nærmere på tallene, så kunne det umiddelbart tyde på, at der fremover vil være to meget store spillere på Stillehavet i THE Alliance og Ocean Alliance, mens 2M vil være den absolutte lillebror," siger han til ShippingWatch.

Med HMM's afsked vil 2M have 11 services på Stillehavet fra næste år, mens både THE Alliance og Ocean Alliance potentielt kan have op til 19 services, påpeger Lars Jensen.

2M har brug for partnere

HMM har været partner i 2M siden starten af 2017, uden dog at blive fuldgyldigt medlem.

Den nuværende aftale mellem partnere udløber til april næste år. Og fra den dato har HMM altså istedet valgt at gå over til konkurrenterne i THE Alliance, som idag dækker over rederierne Hapag-Lloyd, Ocean Network Express og Yang Ming.

Lars Jensen tror dog, at der har været interesse fra 2M for at fastholde HMM som partner.

"Jeg kan ikke forestille mig andet end, at man seriøst har set på det — netop for at bibeholde positionen i Stillehavet. Jeg vil blive overrasket, hvis der ikke har været forhandlinger. Maersk og MSC har brug for partnere på Stillehavet i deres 2M-alliance. Det kan også ses på det samarbejde, som de har indledt med det israelske rederi Zim," siger Lars Jensen til ShippingWatch.

Hvorfor er det så ikke lykkes at lokke dem inden for?

"Det er svært for mig at gætte på. Men den åbenlyse forklaring er, at de har fået et mere attraktivt tilbud fra THE Alliance end 2M."

Står Maersk og MSC svækket tilbage med den her nyhed?

"På Stillehavet, ja, det gør de. Det bliver i udgangspunktet lidt svært at reagere for dem. I et linjenetværk gælder det jo om at have skalafordele."

Ude i god tid

Lars Jensen fremhæver desuden, at HMM denne gang har sikret sig en ny alliance i god tid frem for i 2017, hvor rederiet kæmpede mod uret, da aftalen med 2M blev indgået.

"HMM har været nødt til at gå ud og finde nogen at lave alliance med. Deres alliance med 2M udløber til april næste år, så det var klart, at de skulle finde på noget. Og hvis vi kigger på forløbet for et par år siden, så fik de kun aftale med 2M i sidste øjeblik. Og der var 2M jo selv ude at sige, at de var temmelig utilfredse med forløbet. Det var meget tydeligt, at de ikke sad i førersædet," siger han.

Lars Jensen mener bl.a. at det skyldes, at HMM denne gang har haft en bedre forhandlingsposition på grund af sin ordebog.

HMM går med i THE Alliance

HMM's nye topchef vil besøge Maersk i København 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også