Maersk-rivaler opdaterer og udvider netværket

En måned efter at Maersk og partneren MSC fra 2M-alliancen opdaterede deres netværk mellem Asien og Europa, udvider rivalerne i Ocean-alliancen også tilbuddet på Asien-Europa-ruterne med en ekstra ugentlig afgang og bedre forbindelser.
Foto: Ritzau Scanpix
Foto: Ritzau Scanpix
RITZAU FINANS

En af de rivaliserende containeralliancer, der konkurrerer med Maersk på verdenshavene, har lanceret et opdateret netværk.

Ocean-alliancen, der består af de fire rederier CMA CGM, Evergreen, Cosco og OOCL - som er ejet af Cosco - kom onsdag med deres nye såkaldte "Day 3"-netværk, som træder i kraft i april.

Den udmelding kommer, en måned efter at Maersk og partneren MSC fra 2M-alliancen opdaterede deres netværk mellem Asien og Europa ved at føje flere skibe til sejlplanen, men fjerne visse havne, så der samlet kan sikres en større rettidighed.

Ocean-rederierne udvider også tilbuddet på Asien-Europa-ruterne med en ekstra ugentlig afgang, så der nu er syv i alt. Dertil kommer bedre forbindelser i blandt andet Sydøstasien og Nordeuropa, skriver OOCL, der er et af rederierne, i en pressemeddelelse.

Ocean-alliancen er den største blandt de tre store rederisamarbejder i containerbranchen. I det nye netværk indgår i alt 330 skibe med en samlet kapacitet på 3,8 mio. tyvefodscontainere (TEU).

Ocean-alliancen konkurrerer med The Alliance, som består af Hapag-Lloyd, Yang Ming og Ocean Network Express, mens 2M-alliancen også indebærer samarbejder med rederierne HMM og ZIM. Dermed er verdens ni største containerrederier repræsenteret i alliancerne, og i top ti er det kun PIL, Pacific International Lines, der står udenfor.

Maersk styrker Asien-Europa med flere skibe og færre stop

Fronterne trækkes hårdt op i spillet om containerredernes særregel

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også