Maersks regning til scrubbere løber op i 80 mio. dollars

Maersk Line skal have installeret scrubbere på et mindre antal skibe, og investeringen bliver på 80 mio. dollars i alt i teknologien til røgrensning.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

80 mio. dollars vil Maersk bruge på scrubbere til containerflåden for at leve op til svovlkravene fra 1. januar 2020, skriver verdens største containerrederi i regnskabet for tredje kvartal.

I eftersommeren i år kom det frem, at Maersk Line også er på scrubberholdet for en mindre del af flåden, når svovlkravene indføres, efter at shippingselskabet tidligere åbent har kritiseret teknologien.

"Scrubbere er et element i Oceans brændstofstrategi for 2020. Det meste af flåden vil benytte sig af lavsvovlholdigt brændstof, når de nye regler træder i kraft," skriver Maersk i regnskabet, der blev offentliggjort onsdag.

Shippingbranchen har generelt været lang tid om at svare på spørgsmålet om scrubbere eller ej, og containerrederierne har været blandt de mest langsomme til at vælge teknologien til.

Kun en meget lille andel af verdens globale containerflåde får installeret scrubbere ombord, viste en opgørelse fra Alphaliner for nylig. Den største investor i scrubbere er indtil videre MSC, der har valgt scrubbere til 120 ejede eller langtidschartrede skibe.

Den næststørste scrubber-vælger er Evergreen, der har installeret udstyret ombord på 70 skibe. CMA CGM er helt nede på 20 scrubbere, mens hverken Hapag-Lloyd eller Maersk har meldt ud præcist, hvor mange scrubbere de vil investere i.

Også taiwanesiske Yang Ming har i ugens regnskab meldt ud, at de vil vælge scrubbere til en del af rederiets flåde.

Yang Ming ud med endnu et tab i tredje kvartal

Containerrederierne blev aldrig helt overbevist om scrubbere 

Maersk Line vil alligevel have scrubbere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også