ShippingWatch

Saadé stopper flirt med Hapag-Lloyd

CMA CGM's topchef fortæller til Reuters, at det franske containerrederi definitivt har opgivet at fusionere med den tyske konkurrent Hapag-Lloyd. Det er første gang, at det franske selskab udtaler sig om sagen.

Foto: PR-foto/CMA CGM

Det franske containerrederi CMA CGM har stoppet sine tilnærmelser over for den tyske rival, Hapag-Lloyd.

Det siger CMA CGM's CEO, Rodolphe Saadé, til Reuters.

CMA CGM har haft drøftelser med Hapag-Lloyds aktionærer, heriblandt Klaus-Michael Kühne, men sagen anses nu for lukket. Ifølge Saade leder CMA CGM fortsat efter opkøbsmuligheder. Rederiet har i juni overtaget finske Containerships.

Rygterne om en mulig fusion mellem CMA CGM og Hapag-Lloyd har floreret i længere tid, men så første gang offentlighedens lys i juli.

Her kunne Reuters fortælle, at det franske rederi havde kontaktet Hapag-Lloyds aktionærer med henblik på en fusion, som ville overhale Maersk Line som verdens største containerrederi.

Nyheden kom dagen inden Hapag-Lloyds generalforsamling i Hamborg. Efter generalforsamlingen bekræftede storaktionær Klaus-Michael Kühne, at CMA CGM havde henvendt sig til ham.

"De (CMA CGM) har kontaktet mig og gjort flere forsøg på at forhandle, men vi synes ikke, at forslaget gav nogen mening. Vi vil ikke være med," sagde han til det tyske medie NDR.

Analysehuset Alphaliner lavede i juli en grafik, som viser størrelsen af en potentiel storfusion mellem CMA CGM og Hapag-Lloyd.
Analysehuset Alphaliner lavede i juli en grafik, som viser størrelsen af en potentiel storfusion mellem CMA CGM og Hapag-Lloyd.

Storaktionær i Hapag-Lloyd: Franskmænd har forsøgt flere gange

Medie: CMA CGM har undersøgt fusion – Hapag-Lloyd afviser rygtet 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs