Coscos opkøb flytter flere containere, men raterne ligger stille

Hongkong-rederiet OOCL, der er blevet endeligt overtaget af Cosco, flyttede flere containere i andet kvartal, hvor fragtraterne dog var en anelse under pres.
Foto: OOCL
Foto: OOCL
AF RITZAU FINANS

Hongkong-rederiet OOCL, der nu er endeligt overtaget af kinesiske Cosco, flyttede flere containere i andet kvartal, hvor fragtraterne dog var en anelse under pres.

OOCL sejlede i kvartalet 1,69 mio. tyvefodscontainere (TEU). Det er 4,6 pct. flere end i samme periode sidste år, viser en handelsopdatering fra Hongkong-selskabet.

Væksten stammer primært fra fremgang på de transatlantiske ruter og Asien-Europa-ruterne, hvor volumenerne er steget henholdsvis 7,2 pct. og 13,5 pct.

OOCL's omsætning steg 4 pct. til 1,46 mia. dollars i andet kvartal, hvilket betyder, at den gennemsnitlige fragtrate per container er faldet 0,6 pct. til 864,50 dollars fra 869,60 dollar i samme periode af 2017.

Til sammenligning har rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) i gennemsnit været på 754,50 dollars i andet kvartal og 856,10 dollars i samme periode af 2017 – et fald på 11,9 pct.

Indekset dækker dog kun over fragtpriserne fra dag til dag og ikke rederiernes faste kontrakter.

Cosco købte sidste år OOCL i en handel til 6,3 mia. dollar, og handlen faldt endeligt på plads torsdag.

Fusionen rykker Cosco op som verdens tredjestørste containerrederi bag franske CMA CGM og danske Maersk Line.

Cosco måtte opgive nøglehavn for amerikansk godkendelse 

Medier: Cosco gennemfører størstedelen af opkøb i OOIL 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu