ShippingWatch

Analytikere: Maersk-aktien er hårdt ramt af handelskrigen

Selvom Maersk allerede har tabt omkring en tredjedel af sin markedsværdi i år, kan aktien måske falde yderligere, vurderer analytikere over for Bloomberg News.

Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Maersk-aktien er hårdt ramt af handelskrigen mellem USA og Kina, og det er naturligt. Det siger analytikere til Bloomberg News.

Maersk-gruppen er mere påvirkelig end tidligere af udviklingen på containermarkedet, da selskabet har frasolgt sine energiaktiviteter og dermed ikke længere er et konglomerat.

Maersk meddelte tidligere på ugen, at man ville skære kapaciteten ned på sine ruter, når lavsæsonen kommer.

Når Maersk Line til efteråret sejler med færre containerskibe fra Asien til Nordeuropa, vil det fjerne mindst 5 pct. af kapaciteten fra den vigtige handelsrute. Det viser beregninger fra Alphaliner, der følger containerbranchen tæt.

Selvom Maersk allerede har tabt omkring en tredjedel af sin markedsværdi i år, kan aktien måske falde yderligere.

Det er sandsynligt, at Maersks værdi kan falde i de kommende måneder, da investorerne vil undgå shippingaktier, indtil overkapaciteten er reduceret

Corinne Ng, CEO, Crucial Perspective

"Det er sandsynligt, at Maersks værdi kan falde i de kommende måneder, da investorerne vil undgå shippingaktier, indtil overkapaciteten er reduceret," siger Corrine Png, chef for Singapore-selskabet Crucial Perspective, til Bloomberg News.

Hun vurderer, det vil blive vanskeligere for Mærsk at vælte stigende bunkeromkostninger over på kunderne i år sammenlignet med sidste år, og dermed øges risikoen for Mærsks indtjening.

"Mersk er næststørste containerrederi på Fjernøsten til Nordamerika-ruten med en markedsandel på 15 pct., og derfor vil faldende kinesisk eksport til USA ramme indtjeningen," siger Corinne Png.

Selvom flere analytikere har sænket deres kursmål på Maersk-aktien, er der kun en analytiker af de 28, der leverer analyser på Maersk til Bloomberg, som anbefaler "sælg". 16 anbefaler "køb", og 11 er neutrale med anbefalingen "hold".

Maersk står overfor en nedjustering, spår analytikere

Jefferies: Maersk rammer forbi for ottende kvartal i træk

Forsiden lige nu

Afskibere revser containerredernes nye bunkertillæg

Flere afskibere kritiserer containerredernes nye brændstoftillæg, der skal modsvare milliardudfordringen med svovlreglerne fra 2020. Historisk set bliver afskiberne naturligt mistænkelige, når rederier kalder en afgift for fair og gennemskuelig, lyder kritikken.

Sådan skal Maersk Supply Service tjene penge i fremtiden

2018 er det hårdeste år for olie- og gasbranchen, siden olieprisens dyk i 2014. Sådan lyder det fra Maersk Supply Service, hvor en betydeligt større del af rederiets indtægter skal komme fra nye forretningsområder allerede i 2020. Strategichef Jonas Agerskov udpeger fire centrale områder over for ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere