Handelskrigen kræver sit første offer i containerindustrien
![Foto: Colourbox/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8809097.ece/ALTERNATES/schema-16_9/containere3.jpg)
2M bliver allerede nu ramt af den handelskrig, der over de seneste par måneder er blevet trappet op mellem Kina og USA. De to alliancepartnere Maersk Line og MSC, har omgående lukket en service mellem Fjernøsten og PNW (Pacific North West) med navnet "TP-1/Eagle".
"Loopet vil dermed blive det første offer i dette års handelskrig på tværs af Stillehavet," skriver Alphaliner i sin nyeste analyse fra i dag, onsdag.
I forvejen er Stillehavsruterne presset af for meget kapacitet og lavere fragtrater. Samtidig er voluminerne blevet mindre, og det vil kun blive værre, når de første toldsatser bliver indført på forskellige varer d. 6. juli i år.
En midlertidig ændring?
Ifølge analysehuset har MSC berundet lukningen af loopet med, at der er et "udfordrende driftsmiljø for forretningen i Stillehavs-ruterne." Maersk Line har til gengæld ikke oplyst grunden til nedlukningen af TP-1/Eagle, men kaldt det en "midlertidig ændring."
TP-1/Eagle beskæftiger seks mindre containerskibe i størrelsesordenen 4.200 til 5.000 teu. Skibene sejler i loopet Kaoshing, Yantian, Xiamen, Shanghai, Busan, Vancouver, Seattle, Yokohama, Busan.
Når loopet lukker i juli, vil det betyde, at 1,5 pct. af den nuværende kapacitet på ruterne mellem Fjernøsten og den nordamerikanske vestkyst fjernes på ugebasis, og at 9,5 pt. af den totalte ugentlige kapacitet for 2M på ruten bliver tabt.
"Trækket kommer samtidig med, at det traditionelle højdepunkt i sommersæsonen nærmer sig, og det sender et negativt signal til markedet på et tidspunkt, hvor rederierne typisk prøver at indføre højsæsonstillæg," skriver Alphaliner.
Sådan rammer handelskrigen containershipping
Relaterede artikler
Sådan rammer handelskrigen containershipping
For abonnenter
EU overvejer told på importeret stål og aluminium
For abonnenter