ShippingWatch

Danske Rederier vil have politikerne på banen efter endnu en redningsaktion

Det er problematisk, at handelsskibe får ansvaret for nødstedte migranters ve og vel, siger Danske Rederier. Fredag samlede et Maersk-skib 113 migranter op i Middelhavet.

Danish Shipping
Maria Skipper Schwenn appellerer til politikerne, efter at endnu et handelsskib har samlet migranter op i Middelhavet. Foto: Danish Shipping

Der er behov for at udvide redningsindsatserne i EU for at aflaste handelsskibene.

Det siger Danske Rederier til dr.dk som reaktion på, at Mærsk-skibet "Alexander Mærsk" fredag reddede 113 migranter ud for Italiens kyst og nu venter på afklaring.

Den nye italienske regering har indikeret, at Italien ikke længere vil tage imod flygtninge, og det sætter handelsskibene i en kattepine.

På den ene side får de ansvaret for migranterne og flygtningenes ve og vel, fordi de efter internationale konventioner er forpligtet til at samle dem om. Men på den anden side skal de vente på klarhed over, hvorvidt migranterne må komme i land.

"Der har vi den klare holdning, at det ikke kan være rigtigt, at handelsskibene bliver taget som gidsler i en sådan konflikt, og derfor forventer vi også en løsning, så Alexander Maersk kan komme af med disse migranter hurtigst muligt," siger direktør Maria Skipper Schwenn til mediet.

Danske Rederier diskuterer både udfordringen med danske myndigheder, men appellerer også til handling fra EU, skriver DR.

Maersk-skib redder 113 migranter ud for det sydlige Italien

Spanien vil tage imod strandet migrantskib

Forsiden lige nu

Afskibere revser containerredernes nye bunkertillæg

Flere afskibere kritiserer containerredernes nye brændstoftillæg, der skal modsvare milliardudfordringen med svovlreglerne fra 2020. Historisk set bliver afskiberne naturligt mistænkelige, når rederier kalder en afgift for fair og gennemskuelig, lyder kritikken.

Sådan skal Maersk Supply Service tjene penge i fremtiden

2018 er det hårdeste år for olie- og gasbranchen, siden olieprisens dyk i 2014. Sådan lyder det fra Maersk Supply Service, hvor en betydeligt større del af rederiets indtægter skal komme fra nye forretningsområder allerede i 2020. Strategichef Jonas Agerskov udpeger fire centrale områder over for ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere