Dykket i containerredernes pålidelighed fortsætter

Kun to ud af tre gange kom et containerskib frem til tiden i første kvartal i år. Det er knap 10 pct. lavere end udgangen af sidste år, skriver Seaintel i en ny analyse.
Foto: Pete (Wan Hai 206 At Hong Kong) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons
Foto: Pete (Wan Hai 206 At Hong Kong) [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Der skete et massivt fald i pålideligheden for containerrederierne i første kvartal i år.

Samlet set lå containerrederiernes pålidelighed på 66,4 pct. i årets første tre måneder, og det er 9,8 pct. lavere end ved udgangen af 2017 og seks pct. lavere end samme kvartal sidste år.

"Ingen af de 17 største rederier rapporterede en forbedring i forhold til sidste år, mens kun tre rederier formåede at klare sig bedre end i kvartalet før, dog kun med en lille margin," skriver Seaintel i analysen og tilføjer:

"Wan Hai var det mest pålidelige rederi i første kvartal 2018 med en grad af rettidighed på 80,6 pct., efterfulgt af Evergreen og APL med 71,3 pct. og 71 pct. hver især."

Verdens største containerrederi, Maersk Line, fik en rettidighedsgrad på 70,4 pct. i kvartalet, mens verdens næststørste i branchen, MSC, lå lidt under med 69,4 pct.

Kilde: Seaintel Maritime Analysis
Kilde: Seaintel Maritime Analysis

På allianceniveau var der i første kvartal i år også forskel på rettidigheden. Ocean Alliance var den mest pålidelige alliance i kvartalet, efterfulgt af først 2M og The Alliance.

"Sammenlignet med gennemsnittet for industrien lå pålideligheden for både Ocean Alliance og 2M over industriens i januar 2018, men siden da, i februar og marts 2018, var kun Ocean Alliance mere pålidelig end industrien," skriver Seaintel.

Analysehuset forventer ikke, at pålideligheden nødvendigvis retter sig op i løbet af andet kvartal i år, selvom det ofte er sket i andre år. Det skyldes blandt andet driften på de sydamerikanske handelsruter, som har været forstyrret af Maerks Lines opkøb af Hamburg Süd.

Samtidig ventes opstarten af den japanske alliance ONE også at kunne give udfordringer.

Maersk Line relancerer netværk for at forbedre rettidighed 

Containerredernes rettidighed rammer nyt lavpunkt 

Markant forværring af containerredernes pålidelighed i 2017 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også