ShippingWatch

Medie: CMA CGM på nippet til at bestille nye skibe igen

Franske CMA CGM indhenter i øjeblikket tilbud fra værfter på op mod otte containerskibe, der sandsynligvis skal sejle på LNG, skriver Tradewinds.

Foto: /ritzau/AP

Mens leveringer af flere nye kæmpeskibe bliver udskudt, er franske CMA CGM angiveligt på vej med endnu en ordre på nye skibe. Denne gang i 14.000 teu klassen.

Ifølge Tradewinds har rederiet sendt et bud rundt til forskellige værfter på en serie på op mod otte nye skibe til en værdi på mere end 850 mio. dollars, skriver avisen med henvisning til mæglerkilder.

Hos CMA CGM overvejer man desuden, om de nye skibe skal være i stand til at sejle på den flydende naturgas LNG og dermed klar til det globale svovlkrav i 2020. Det er dog tidligt i processen, understreger kilderne. Vælger det franske rederi den løsning, kan prisen på skibene stige op mod 20 pct.

Buddet ligger angiveligt både hos værfter i Kina og Sydkorea. Sommerens ordre på ni LNG-drevne containerskibe i megaklassen, 22.000 teu, gik til de kinesiske værfter Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding og Hudong-Zhonghua Shipbuilding, der i stigende grad har taget markedsandele fra de sydkoreanske, hvor DSME som de første byggede Maersk Lines serie af Triple-E skibe på 18.000 teu.

CMA CGM vil ikke kommentere sagen over for Tradewinds.

MSC bekræfter ordre på 11 megaskibe 

Kinesiske værfter bekræfter ordre fra CMA CGM

Derfor afgiver CMA CGM kæmpeordre i Kina 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs