Inspektør blev fyret få måneder før Maersk-forlis

Vigtig viden gik tabt, da en central medarbejder blev fyret i forløbet op til ulykken, hvor to skibe fra Maersk Supply Service sank, vurderer en forsker i maritim sikkerhed. Rederiet afviser dog, at besparelser har haft betydning for forliset.
Foto: Den Maritime Havarikommission
Foto: Den Maritime Havarikommission

En fyringsrunde kastede grus i maskineriet, da Maersk Supply Service skulle forberede sig på at slæbe to skibe, som endte med at synke på vej til ophugning sidste år.

Blandt andet blev den maritime inspektør, som stod for at vurdere sikkerheden, fyret to måneder før, at skibene forlod Fredericia og satte kurs mod Tyrkiet i december 2016.

Afskedigelsen var en del af en større spareøvelse, som rederiet gennemgik sidste år. Cirka 400 medarbejdere blev fyret, mens flere ansatte blev flyttet til nye teams.

Besparelserne blev samtidig en medvirkende faktor til ulykken, vurderer en forsker i maritim sikkerhed, som har læst havarirapporten fra Den Maritime Havarikommission.

"Der blev ikke lavet en tilstrækkelig overlevering i forbindelse med fyring af nøglemedarbejderen. Pågældende blev fyret uden at få mulighed for at videregive sit arbejde. Det betød, at man mistede ufatteligt meget viden, og det har spillet ind på forløbet som en af flere årsager," siger Hanna Barbara Rasmussen, post.doc. ved Center for Maritim Sundhed og Samfund ved SDU, som blandt andet forsker i forebyggelse af ulykker i offshoreindustrien.

Fyring skabte kommunikationsbrist

I sin rapport påpeger Den Maritime Havarikommission, at inspektøren blev bedt om at forlade sin arbejdsplads samme dag, som han blev fyret.

Han fik ikke mulighed for at overlevere sit arbejde. I stedet blev opgaven videregivet til en elev, en såkaldt shipping trainee, der arbejdede under opsyn af en overordnet.

Da eleven fik adgang til den fyrede medarbejders forberedelser, troede han fejlagtigt, at der var tale om et færdigt stykke arbejde. En kommunikationsbrist, der fik betydning for ulykken.

"Kommunikation er altafgørende i sådan en situation. Det hele handler om kommunikation. Og i den her situation er kommunikationen blevet besværliggjort af, at en central medarbejder forlod selskabet midt i forløbet," siger post.doc. Hanna Barbara Rasmussen til ShippingWatch.

"Det er selvfølgelig nemt at sige bagefter. Men jeg ser det som et eksempel på, at der har været uforudsigelige konsekvenser ved besparelserne. Man troede, at man effektiviserede, men i virkeligheden har det været med til at trække vigtig viden ud af selskabet. Det er lidt det samme, som vi eksempelvis har set med sagerne i Skat," siger hun.

Valgte billigste løsning

Det var halvandet år med lav oliepris og besparelser hos energiselskaberne, som fik Maersk Supply Service til at sætte gang i spareøvelsen.

Foruden de 400 medarbejdere valgte rederiet også at sælge en større del af flåden. Blandt de frasolgte skibe var de to fartøjer, Maersk Shipper og Maersk Searcher, som endte med at synke, da de blev slæbt side om side efter et tredje skib, Maersk Battler.

Det økonomiske hensyn spillede også ind i valget af metoden til at bugsere de to skibe. To eksterne eksperter anbefalede rederiet at vælge en anden løsning end at slæbe dem side om side. En alternativ mulighed kunne have været at slæbe skibene efter hinanden.

Den løsning var imidlertid for dyrt, mente rederiets ledelse ifølge havarirapporten, fordi metoden krævede, at der var en besætning om bord på to skibe frem for et. Blandt andet derfor blev den billigste løsning valgt, selv om den bliver beskrevet som "ukonventionel" i havarirapporten.

Den Maritime Havarikommission peger desuden på, at beslutningen om at slæbe skibene side om side var "et af de mest indflydelsesrige valg" i de begivenheder, som førte op til ulykken.

Maersk-direktør: Besparelser uden betydning

Maersk Supply Service mener dog ikke, at besparelserne har haft nogen betydning for ulykken.

Det understregede COO Claus Bachmann i et interview med ShippingWatch i sidste uge, da Den Maritime Havarikommission offentliggjorde sin rapport.

"Som nævnt er det en række faktorer, som førte til ulykken, og man kan ikke udpege en enkeltstående årsag. Vi måtte tilpasse os markedet ligesom alle andre selskaber, og vi var i en situation, hvor vi skulle lave nogle organisatoriske forandringer, men det har ikke påvirket den måde, hvorpå vi sendte de tre skibe af sted på," sagde han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også