Norsk rederichef om offshorekrisen: "Vi har set bunden"

Stig Remøy, som står bag Olympic Subsea, tror på, at det værste er overstået på offshoremarkedet. 10 af rederiets 11 subsea-skibe er nu i arbejde efter en svær restrukturering for et halvt år siden.
Foto: PR-foto/Olympic Shipping
Foto: PR-foto/Olympic Shipping

Den norske ejer af rederiet Olympic Subsea tror på, at det værste er ovre på det pressede marked for offshoreskibe.

I et interview med Dagens Næringsliv fortæller Stig Remøy, at det efterhånden begynder at lysne for sektoren, som har været tvunget i knæ af den lave aktivitet i oliesektoren.

10 ud af hans 11 subsea-skibe er nu på kontrakter på mellem to og 24 måneder, og dagsraterne kan være på vej op, siger han.

"Jeg tror, at vi har set bunden. Vi ved, at 2017 bliver set som det mest udfordrende år. Jeg tror, at vi vil have større marginer på kontrakterne næste år end i år," siger Stig Remøy til DN.no.

"Vi har allerede fået længere kontrakter med højere niveau på dagsraterne. Hvis vi kan holde omkostningerne nede, giver det øge marginer," siger rederichefen.

Stig Remøy har selv mærket problemerne i offshoresektoren på nærmeste hold. Olympic Subsea er således skabt på resterne af rederiet Olympic Shipping, som var tæt på at gå konkurs tidligere i år, da det ikke længere var muligt at afdrage på milliardgælden.

Løsningen blev at udskille rederiets subsea-fartøjer, som nu bliver drevet videre under navnet Olympic Subsea.

Olympic Shipping får grønt lys til redningsplan

Røkke til norske offshorefamilier: I brugte for mange penge

Gældsramt norsk offshore-rederi vil undgå Røkke

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også