Søren Skou: Børsnotering af energiselskaber er mest sandsynligt

Maersk-gruppens CEO, Søren Skou, siger i et interview med Bloomberg TV under Davos-topmødet, at han regner med, at det mest sandsynlige scenarium for energiforretningen er en børsnotering. Søren Skou forventer desuden stigning i verdenshandlen.
Foto: PR-foto: Kontraframe / Thorbjørn Hansen
Foto: PR-foto: Kontraframe / Thorbjørn Hansen

Maersk-gruppens energiselskaber vil sandsynligvis blive børsnoteret. Det siger topchef Søren Skou i et interview med Bloomberg TV under det økonomiske topmøde i Davos.

I interviewet bliver den danske CEO spurgt, hvorvidt selskaberne i den nye energienhed, Maersk Energy, vil blive solgt fra eller børsnoteret.

Her peger han på, at en børsnotering af de fire selskaber, Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers, ligner den mest oplagte løsning, selv om det endnu er for tidligt at sige med sikkerhed.

"Vi ser på alle muligheder. Jeg tror, at den sidste mulighed, du nævnte, formentlig er den mest sandsynlige, men det er stadig for tidligt at sige," siger Søren Skou til Bloomberg TV.

Beslutningen om at splitte det tidligere konglomerat op i to dele, en energienhed og en transportenhed, blev taget i september, da Maersk-gruppen fremlagde sin nye strategi.

Den nye retning betyder, at Maersk fremover vil satse på transport, mens man har givet sig selv en deadline på to år til at komme af med energiforretningen.

"Vi vil sikre, at vi udskiller selskaberne på en måde, hvor vi skaber mest værdi for vores nuværende aktionærer, og hvordan vi præcis gør det, er endnu ikke klart," siger han, men understreger igen, at en børsnotering er mest sandsynlig.

Overrasket over konsolidering

Selskaberne i Maersk Energy står for omkring en tredjedel af gruppens forretning. Den del skal nu erstattes af vækst i transportenheden, som dækker over Maersk Line, APM Terminals, Svitzer, Damco og Maersk Container Industry.

For at styrke transportenheden har Maersk Line for nylig købt det tyske containerrederi Hamburg Süd, som skal være med til at lukke hullet efter energiselskaberne.

I interviewet fortæller Søren Skou desuden, at han har været overrasket over den store konsolidering i containerbranchen sidste år. Han håber nu, at sektoren er rustet til at udnytte en stigning i verdenshandlen i 2017.

"Jeg tror, at vores branche mere end nogen anden er afhængig af udbud og efterspørgsel, og vi forventer en lidt bedre vækst i efterspørgslen i år end sidste år. Det, som virkelig er afgørende for fragtraterne, er, hvordan rederierne bruger deres kapacitet. Der er rigeligt med ledig kapacitet, så hvis du vil bruge mere, så kan du sagtens gøre det", siger han til Bloomberg TV.

Frasalg af Dongs olieledninger fortsat strandet

Maersk Oil skærer 160 danske stillinger

Nordsøeventyrets fremtid handler mere om Shell end om Maersk

Maersk får mulighed for at byde på olieprojekter i Iran 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også