Advokat: Købere tilbyder "latterlige" priser for supply-skibe

Købere tilbyder trængte ejere af oplagte supplyskibe at overtage dem for en brøkdel af den pris, de kostede at bygge for få år siden, siger bobestyrer i rederiet World Wide Supply.
Foto: Modelfoto/Colourbox
Foto: Modelfoto/Colourbox

Mens milliardværdier i form af arbejdsløse supplyskibe har hobet sig op i havne og andre steder langs den norske kyst, lugter købere forretningsmuligheder og fremsætter bud på skibe langt under deres bogførte værdier.

"Vi fik et skambud på fem mio. kroner for en båd bygget i 2013," siger advokat og bobestyrer i rederiet World Wide Supply, Aage Figenschou, til Dagens Næringsliv.

DNB: Oprydning i offshore kan strække sig ind i 2020 

Han henviser til forsyningsskibet World Peridot, som rederiet i 2013 betalte 210 mio. norske kroner for at få bygget på det hollandske Damen-skibsværft. Skibet fik to i år drift, før det blev fortøjet til en bøje syd for Ålesund sammen med rederiets fem øvrige arbejdsløse skibe.

"Jeg bliver stadig ringet op af mæglere, der tilbyder en latterlig lav pris. Det siger jeg nej til," siger Aage Figenschou.

World Wide Supply tabte ifølge avisen omkring en milliard norske kroner og er overtaget af obligationsjerne. Selskabets seks skibe er ifølge en vurdering fra Nor-Ocean Offshore 25 mio. dollars værd, ca. 216 mio. norske kroner, i dagens marked. Værdien er dermed reduceret med 84 procent fra de blev bygget i 2013 til december i år.

Omkring 150 offshoreskibe eller halvdelen af den samlede norske flåde anslås at ligge stille i dag.

Viking Supply Ships: Restrukturering er gennemført 

Siem Offshore sløjfer nybygning fra polsk værft

Maersk Supply Service sælger yderligere to skibe

Norske offshorerederier tynget af store obligationslån

ABG: Her er dødssejlerne i norsk offshore 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også