Farstad kommer ud af krisekvartal med minus

Offshore-krisen gør ualmindeligt ondt på norske Farstad, der ikke har fået barberet omkostningerne tilstrækkeligt til at lave overskud i tredje kvartal.
Foto: Farstad Shipping
Foto: Farstad Shipping

Det viser sig tydeligt i offshore-rederiet Farstads kvartalsrapport, at man har haft et ualmindeligt hårdt tredje kvartal.

I de tidligere perioder har selskabet rapporteret nøgletallene i et farvestrålende søjlediagram, og om end de ranke søjler har vidnet om et udfordret selskab, så har der ikke været behov for at lade y-aksens skala afbillede værdier under nul.

Ikke før nu.

Selskabets driftsresultat (EBIT) lander som et tab på 270.3 mio. norske kroner, et resultat, som skal sammenlignes med et plus på 73,6 mio. norske kroner i samme periode sidste år. Indtjeningen fra rederiets 55 fartøjer er fra samme periode i 2015 faldet fra 969 mio. norske kroner til 601 mio. norske kroner i år.

Idet omkostningerne kun er faldet med omkring 60 mio. norske kroner til cirka 607 mio. norske kroner, så er der ikke mange penge tilbage at sætte på bundlinjen, der rammer minus 350 mio. norske kroner.

I kvartalsrapporten, der er udkommet sent tirsdag eftermiddag, fastslår ledelsen dog, at man arbejder på at ændre omkostningsbilledet.

"Selskabet har implementeret et omfattende omkostningsreduktionsprogram, og faldet i omkostningerne er et resultat af dette," bemærker man.

Med til at gøre billedet endnu mere dystert for Farstad er, at aktiverne pr. 30. september er faldet med 3,3 mia. norske kroner til 15,2 mia. norske kroner samtidig med, at passiverne kun er faldet med 1,1 mia. norske kroner til 12,6 mia.

Det er nu med til at udfordre kapitalstrukturen.

"Gruppen arbejder på en overordnet restruktureringsplan, som fremadrettet skal styrke balancen og beholdningen af likvider," skriver man og henviser til en aftale fra sidste uge, hvor Farstad indvilligede i at udstede 702 mio. ordinære aktier til Siem Oil Service Invest Limited til en købesum på en mia. norske kroner.

Det fremgår også, at 18 fartøjer har været helt eller delvist lagt op i løbet af tredje kvartal. I løbet af kalenderåret har man solgt i alt seks skibe, som er blevet bogført med et tab på fem mio. norske kroner.

Umiddelbart melder selskabet ikke noget om bedring forude.

"Markedet i Nordsøen for AHTS (ankerhåndteringsfartøjer, red.) og PSV (platformssupply, red.) er forværret i løbet af tredje kvartal af 2016, og det er forventet, at dette vil nå et nyt lavpunkt i løbet af vinteren. Dette ser ud til at være i overensstemmelse med den internationale markedssituation. Antallet af oplagte fartøjer stiger, men det har endnu ikke resulteret i en balance i markedet," skriver man.

Netop de to nævnte markeder har historisk været de vigtigste for Farstad. I rapporten bemærker man yderligere, at subsea-segmentet bliver presset af en lang række udskydelser og aflysninger af projekter.

Afskrivninger fra januar til september er næsten fordoblet, og det er med til at trække det hidtidige driftsresultat (EBIT) i 2016 i et minus på 1 mia. norske kroner. På samme tidspunkt sidste år lød det samme nøgletal på et plus på 168 mio.

Kristian Siem kan blive storaktionær i Farstad Supply-rederier på vej mod iskold vinter i Nordsøen Farstad vinder fire nye kontrakter DNB reducerer eksponering i shipping og offshore 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også