ShippingWatch

Maersk Supply Service afskediger hver fjerde ansat på land

Maersk Supply Service skærer nu også i organisationen på land, hvor 25 procent af de ansatte afskediges. For kort tid siden bebudede rederiet fyringer af 400 søfarende.

Kort tid efter, at Maersk Supply Service bebudede afskedigelser på op til 400 ansatte til søs og udflagning og salg af fartøjer, vil rederiet nu reducere sin bemanding på land med 25 procent svarende til fjerde medarbejde. Det betyder, at 65 personer globalt skal afskediges, oplyser Maersk Supply Service i en meddelelse mandag.

"Trods markante besparelser i det forløbne år, fortsætter den faldende efterspørgsel med at lægge pres på vores indtjening, og i andet kvartal tabte Maersk Supply Service 106 miillioner dollars indklusiv nedskrivninger," siger CEO Jørn Madsen i en meddelelse mandag:

Jorn-Madsen.jpg

"Vi er klar over, at meddelelsen skaber usikkerheds for vores medarbejdere. Det er et uheldigt, men nødvendigt skridt for at tilpasse vores organisation til de aktuelle realiteter i markedet. Vores toplinier er faldet med over 40 procent de sidste to år, og som konsekvens af dette har vi reduceret vores flåde og besætninger. En tilpasning af vores organisation er nødvendig for at beskytte vores forretning på lang sigt."

Farstad får nyt pusterum af kreditorer

Maersk Supply Service annoncerede i august en dramatisk spareplan, hvor selskabet forventer at skrotte rundt regnet hvert sjette skib i flåden.

I alt vil 20 ud af Maersk Supply Services flåde på 56 skibe blive solgt i løbet af de kommende 18 måneder, hvilket vil betyde, at 400 stillinger til søs forsvinder.

Derudover meddelte rederiet i august, at det vil flage fire nybygninger ind på Isle of Man, og at fem skibe, hvoraf fire i øjeblikket er i DIS og et er på Bahamas-flag, vil følge efter.

Havilas CEO: Nu må offshore-ejerne opgive principperne

Hele den internationale servicesektor inden for supply- og ankerhåndtering i olie- og gasindustrien er hårdt ramt, og i Norge drøfter rederierne bl.a. nye ejerformer og fusioner for at overleve de ekstremt ringe markedsvilkår. Et af de største, Farstad Shipping, oplyste tidgere mandag, at rederiet har fået forlænget en aftale med kreditorer frem til 10. november. Aftalen betyder, at alle afdrag på koncernens finansielle gæld til aktuelle kreditorer, der forfaldt 1. juli, er blevet udsat i forventning om, at rederiet kan opnå en aftale.

Maersk Supply Service havde i august 13 skibe i oplæg og uden beskæftigelse.

Med ti nybygninger undervejs vurderede Jørn Madsen i august over for Shippingwatch, at flåden efter frasalget af de 20 ældre skibe for nuværende vil have den størrelse, som flåden skal have. Dertil kommer, at flådens sammensætning i højere grad vil være rettet mod et segment, som Jørn Madsen ser større potentiale i end forsyningssegmentet.

"Vi kommer til at flytte os længere over i SSV-markedet, altså projektskibene, og så er den transformation, vi har talt om tidligere, hvor vi ønsker at være i ankerhåndtering og i SSV-markedet, hjulpet godt på vej," sagde han.

Massefyring i Maersk Supply Service rammer officerer hårdt

Maersk Supply vil skrotte hvert sjette skib i flåden

Fagforening dybt bekymret over Maersk-fyringer

Maersk Supply Service fyrer 400 og sælger 20 skibe

 

 

 

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere