Topchefen i Aker spurgte ind til rygterne om urent trav i Unaoil længe før, at det blev offentlig kendt, at firmaet har benyttet sig af bestikkelse til at sikre vestlige selskaber oliekontrakter.
Det skete på et møde i 2011, hvor den norske direktør Øyvind Eriksen mødtes med en ledende medarbejder i Unaoil ved navn Cyprus Ahshani. Det skriver Dagens Næringsliv, der er i besiddelse af et referat fra mødet.
Referatet er en del af den lækage af fortrolige e-mails fra Unaoil, som Fairfax Media sammen med Huffington Post har brugt til at afsløre selskabets omfattende bestikkelse af embedsmænd og oliechefer i Mellemøsten og Afrika.
På mødet spørger chefen i Aker ifølge Dagens Næringsliv direkte ind til, hvad der i referatet bliver beskrevet som "rygter om uetisk forretningsførelse" i forbindelse med med de to selskabers samarbejde om Kashagan-feltet i Kazaksthan.
Kvaerner koblet til sag om "bestikkelses-fabrikken"
Virksomheden hed dengang Aker Kvaerner og dækkede over Aker Solutions. Kvaerner er siden blevet udskilt fra Aker og overtog aktiviteterne med feltet. I forbindelse med mødet havde Aker stoppet alle betalinger til Unaoil. Det Monaco-baserede selskab havde blandt andet hjulpet nordmændene med markedsinformation, udvikling af projektet og skaffet medarbejdere og lokaler på det kazakhstanske felt. Undervejs var der imidlertid opstået uenigheder, og derfor havde det norske selskab smækket kassen i.
Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage
Ifølge mødereferatet brugte Øyvind Eriksen rygterne om snyd som en del af begrundelsen for, at man tilbageholdt betalingerne. Striden endte senere i voldgiftsretten i Oslo, hvor Kvaerner i 2013 blev dømt til at betale et trecifret millionbeløb til Unaoil.
Kvaerners kommunikationschef Torbjørn Andersen bekræfter over for Dagens Næringsliv, at mødet fandt sted. I en mail skriver han desuden, at man dengang undersøgte rygterne uden at finde beviser på, at Unaoil havde handlet uetisk.
Kvaerner lynudskifter CFO
Kvaerner ser ind i meget usikkert marked
Kværner forbedrer resultat på dalende omsætning