ShippingWatch

Norsk olieselskab: Sverdrup-feltet bliver markant billigere

Prisen for udbygningen af Norges kæmpe store Johan Sverdrup-felt, hvor bl.a. Maersk Oil er partner, kan blive reduceret med et tocifret milliardbeløb, vurderer det norske olieselskab ASA.

Statoil
Foto: Statoil

Det Kjell Inge Røkke-kontrollerede norske olieselskab ASA, der er partner med bl.a. Maersk Oil i Norges gigantiske Johan Sverdrup-felt, har reduceret de forventede omkostninger til udbygningen af feltet til 160-190 milliarder norske kroner. Samtidig forventer Det norske olieselskab en yderligere reduktion på længere sigt i de samlede omkostningerne til udbygningen af Johan Sverdrup-feltet.

Det oplyser ASA på sin årlige kapitalmarkedsdag mandag i Oslo.

Partnerne i Johan Sverdrup-feltet, der er Norges hidtil største industriprojekt, vurderede for knap et år siden, at de samlede omkostninger til udbygningen af feltet ville ligge i niveauet 170-220 milliarder norske kroner.

Statoil er den største operatør på Johan Sverdrup med en andel på 40 procent, mens svenske Lundin Petroleums ejerandel udgør 22,6 procent, Petoro godt 17,3 procent, Det norske olieselskab godt 11,5 procent, mens Maersk ejer godt 8,4 procent at det store og lovende olie- og gasfelt.

Ifølge ASA vurderes første fase af Sverdrup-udbygningen at koste 108,5 milliarder norske kroner, hvilket også er en reduktion i forhold til tidligere estimater.

Adm. direktør i ASA, Karl Johnny Hersvik, sagde på kapitalmarkedsdagen, at olieselskabet har haft en stærk vækst gennem de 10 år, selskabet har eksisteret. Selskabet har iværksat et omfattende forbedringsprogram med en målsætning om at forbedre sin konkurrenceevne og for at kunne gå ind i udbygning af felter med en oliepris på under 40 dollar per tønde.

Partnerne i Johan Sverdrup-feltet planlægger opstart i 2019 med en produktion på mellem 315.000 til 380.000 tønder olie om dagen.

 

Statoil i milliardopkøb i svensk Johan Sverdrup-partner

Oliedirektoratet: Tre års dødvande i norsk olieindustri

Blot et nyt norsk oliefelt er nu rentabelt

 

 

 

Forsiden lige nu

Gary Vogel har ændret kursen i Eagle Bulk

Eagle Bulk Shipping er gået fra at være en tonnageudbyder til at være et reelt rederi under ledelse af Gary Vogel, der kom til fra Clipper for to et halvt år siden. Første del af forvandlingen er tæt på at være i mål, siger han til ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere