Maersk Oil bestiller FSO hos japansk leverandør

Maersk Oil har bestilt et nyt FSO-fartøj hos den japanske entreprenør MODEC. FSO'en skal bruges ved Culzean-feltet i den britiske del af Nordsøen og bliver leveret i 2018.

Endnu en underleverandør kommer til at nyde godt af udsigterne til en stor produktion af gas fra Culzean-feltet i den engelske del af Nordsøen. Denne gang er det japanske MODEC, som har fået en ordre fra Maersk Oil på en flydende opbevaringsenhed - en såkaldt FSO (floating storage and offloading). Det bekræfter Maersk Oil over for ShippingWatch.

Maersk Oil vil ikke røbe prisen på fartøjet.

Skibet vil komme til at operere omtrent 233 km ud for kysten ved Aberdeen på vanddybder på omkring 90 meter. FSO'en kan modtage 25.000 tønder kondensat om dagen og har en kapacitet til oplagring på 350.000 tønder kondensat.

"Vi er beærede over at blive tildelt kontrakten på at levere FSO'en til Maersk Oil," siger Toshiro Miyazaki, President og CEO i MODEC, i en pressemeddelelse og fortsætter.

"Den nye kontrakt repræsenterer en milepæl for MODEC i form af en indgang til den vigtige olie- og gasindustri i Nordsøen."

MODEC har stået for levering af en række FSO'er såvel som FPSO'er (floating production and storage unit) til både gas og olie, hvoraf de selv opererer hovedparten. Maersk Oil kommer dog til både at købe og operere sin FSO selv, ifølge Maersk Oil for en periode på mindst 13 år.

Maersk Oil fravælger norsk oliejagt

Maersk Oil afgiver milliardordre til Subsea 7

Maersk Oil: De rigtige olieopkøb er derude 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også