Maersk Oil udskyder kæmpe gasfelt i Norskehavet

Partnerne bag Zidane-gasfeltet i Norskehavet har besluttet at genoverveje finansieringen af det gigantiske felt. Maersk Oil må med en andel på 20 procent se endnu et norsk felt blive forsinket.
Foto: Maersk
Foto: Maersk

Først var det finansieringen af det store Johan Sverdrup oliefelt, der blev sendt til hjørnespark for en yderligere vurdering. Og nu er det sket for endnu et af felterne i Norskehavet, hvor Maersk Oil er partner. Denne gang er det det enorme gasfelt Zidane med anslået 17 milliarder kubikmeter gas, hvor operatøren RWE og de tre partnere mener, det er nødvendigt at genoverveje økonomien.

Det er det norske datterselskab af tyske RWE (RWE Dea Norge), der har den største ejerandel med 40 procent af Zidane, hvorefter kommer de tre partnere OMV (Norge) (20 %), Maersk Oil Norway (20 %) og Edison International Norway Branch, ligeledes med 20 procent.

Store forventninger

Forventningerne til Zidane er kolossale, både hos selskaberne og i den norske økonomi i det hele taget. Beslutningen om at genoverveje projektet har da også øjeblikkeligt ført til afskedigelser blandt de norske underleverandører til landets offshore-industri, bla. 175 ansatte hos Aker Solution.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

ShippingWatch har bedt Maersk Oil, der i morgen er et af de selskaber, der deltager i Maersk Gruppens kapitalmarkedsdag, om en kommentar til beslutningen. Bl.a. om hvilke konsekvenser beslutningen kan få for Maersk Oils overordnede økonomiske mål og om, hvornår partnerne regner med at træffe en beslutning om det videre forløb. Det eneste Maersk Oil ønsker at sige i den forbindelse er:

"Maersk Oil er enig i operatøren RWEs beslutning om ikke at indsende en udviklingsplan for feltet, og at der er brug for en yderligere værdi-granskning for at gøre projektet robust."

Mere effektivitet

Mere konkret handler det om, at projektet er meget dyrt, og at parterne nu skal sætte sig sammen for at finde ud af, hvordan der kan skabes bedre økonomi i det. Forleden sagde CEO i RWE Dea Norge, Hugo Sandal, til Teknisk Ukeblad i Norge:

"Vi skal se på, om det er muligt at optimere projektet. Vi skal have omkostningerne ned og få mere effektivitet i projekt-gennemføringsplanen."

Zidane-projekter er dermed det seneste i en lang række energiprojekter i Nordsøen og andre steder i verden, der rammes af de stigende udgifter i forbindelse med udvinding af olie og gas. Herudover er selskaber som Statoil interesseret i at forhøje udbytterne til aktionærerne. Statoil er operatør på Johan Sverdrup. I starten af i år blev udbygningsplanerne for Johan Sverdrup udskudt til i starten af 2015.

Planen for udbygningen og driften af Zidane skulle have været afleveret til oktober i år.

Medie: Investeringer for milliarder på den norske sokkel 

Statoil-chef advarer mod kollektiv depression

Johan Sverdrup kan blive game changeren

Maersk Oil: Endelig Sverdrup-plan klar om et år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også